Warsztaty na XXVII Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki Poznań, luty 2018
Prowadzący: István Lénárt
Prowadzący: István Lénárt
Temat: "Mosty pomiędzy geometrią i geografią: Jak możemy uczynić te dziedziny bardziej pociągającymi poprzez znalezienie powiązań między nimi?"
Rodzaj zajęć: wykład
Czego dotyczą zajęcia: Geografia, kartografia i astronomia zawierają mnóstwo treści odnoszących się do geometrii na płaszczyźnie i na sferze. Podczas wystąpienia omówię zagadnienia, które mogą być wykorzystane w klasie w nauczaniu wszystkich wymienionych dziedzin.
Geograficzne i astronomiczne obiekty i ich konfiguracje ilustrują pojęcia geometryczne nauczane od szkoły podstawowej do liceum oraz w kształceniu akademickim. Proste, ale widowiskowe eksperymenty wykonywane przez uczniów pokazują niezbędność geometrii euklidesowej i geometrii nieeuklidesowych w otaczającym nas świecie. Tematy te mogą być także wykorzystane do ćwiczenia prostych operacji arytmetycznych i szacowania odległości, kątów i pól powierzchni na globusie i we wszechświecie.
István Lénárt o sobie – jest wykładowcą w Eötvös Loránd University w Budapeszcie na Wydziale Nauk Przyrodniczych oraz na Wydziale Edukacji Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej. Jego główne zainteresowania naukowe obejmują systemy aksjomatyczne w geometrii oraz szeregi silniowe w teorii liczb. W zakresie edukacji jest on twórcą zestawu pomocy dydaktycznych Lénárt Sphere wspomagającego nauczanie geometrii i geografii. Jest autorem projektu Geometria Porównawcza dla szkół podstawowych i średnich. Wygłaszał wykłady i prowadził zajęcia warsztatowe z tej dziedziny w wielu krajach na całym świecie. István jest głęboko zainteresowany różnorodnymi spojrzeniami na świat, komunikacją międzykulturową i odpowiedzialnością naukowców i nauczycieli za wykorzystanie przez społeczeństwo osiągniętych przez nich wyników. Otrzymał Beke Manó Memorial Award od János Bolyai Mathematical Society za życiowe osiągnięcia i pracę na rzecz edukacji matematycznej. Współpracuje z dr Anną Rybak w zakresie edukacji matematycznej od 2003 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz