piątek, 30 grudnia 2016

Piotr Pawlikowski - warsztat: "Wielościany (i nie tylko) z Geogebrą" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Wielościany (i nie tylko) z Geogebrą
Prowadzący zajęcia: Piotr Pawlikowski
Reprezentuje: Warsztat Otwarty.
Grupa odbiorców: szkoła ponadgimnazjalna.
Streszczenie zajęć: Podczas zajęć podzielę się moimi doświadczeniami w praktycznym wykorzystaniu GeoGebry do nauczania matematyki w liceum. 
Forma zajęć: warsztat
Czas trwania zajęć: 90 min

Piotr Pawlikowski o sobie:  Nauczyciel matematyki w ZSO w Kluczborku. Członek SNM od 1994.

Joanna Stefańska - warsztat: "eTwinning - współpraca europejska przez Internet" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: eTwinning - współpraca europejska przez Internet
Prowadzący zajęcia: Joanna Stefańska
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna.
Streszczenie zajęć: Prezentacja programu eTwinning oraz jego portali internetowych (europejskiego i krajowego), ze szczególnym uwzględnieniem systemu bezpłatnych szkoleń dla nauczycieli. Po zarejestrowaniu uczestników, zajęcia praktyczne - narzędzia desktopu oraz TwinSpace, w tym szczegółowe instrukcje jak nawiązać współpracę z inna placówką edukacyjną w kraju lub zagranicą oraz zawiązać partnerstwo.

Joanna Świercz - warsztat: "Przełamać rutynę, czyli matmainaczej.pl" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Przełamać rutynę, czyli matmainaczej.pl
Prowadzący zajęcia: Joanna Świercz
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum.
Streszczenie zajęć: Już Einstein uważał, że zabawa to najdoskonalsza forma odkrywania. Postaram się wspólnie z uczestnikami warsztatów wcielić tę maksymę w życie. Zagramy w kółko-krzyżyk, Bingo, w grę „Poznajmy się” i „Ja mam Ty masz”. Pokaże również, jak tematy matematyczne takie jak zamiana jednostek, działania na liczbach całkowitych, czy porównywanie ułamków przedstawiam z użyciem przykładów bliskim dzieciom. Będzie też czas na zastosowanie narzędzi multimedialnych, które tak bardzo lubią nasi uczniowie.

czwartek, 29 grudnia 2016

Maria Perłowska - warsztat: "Techniki coachingowe przydatne w pracy z uczniem i rodzicami" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Techniki coachingowe przydatne w pracy z uczniem i rodzicami
Prowadzący zajęcia: Maria Perłowska
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, edukacja osób dorosłych, kwestie ogólnoedukacyjne
Streszczenie zajęć: Podczas prowadzonych warsztatów doskonalona będzie umiejętność komunikacji z wykorzystaniem technik coachingowych. Uczestnicy podczas spotkania uzyskają informację na temat coachingu jako jednej z metod wsparcia. Będą mieli okazję do przećwiczenia zadawania pytań, które potrafią otworzyć rozmówcę. Zdobędą informację na temat udzielania konkretnej, odwołującej do pozytywów informacji zwrotnej i będą mieli okazję do jej przećwiczenia na zajęciach.

Maria Perłowska - warsztat: "Przywództwo edukacyjne w klasie, czyli jak zmienić sposób prowadzenia lekcji na ciekawszy dla ucznia i nauczyciela" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Przywództwo edukacyjne w klasie, czyli jak zmienić sposób prowadzenia lekcji na ciekawszy dla ucznia i nauczyciela
Prowadzący zajęcia: Maria Perłowska
Grupa odbiorców: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, edukacja osób dorosłych
Streszczenie zajęć: Nauczyciele podczas tych warsztatów zdobędą informacje na temat umiejętności, które poprawiają pracę nauczyciela. Uzyskają także informacje na temat prowadzenia zajęć w przemyślany sposób, aktywizujący uczniów. Będą mieli także możliwość przećwiczenia niektórych metod prowadzenia zajęć.

XXVIKKSNM - Patronat honorowy Ministra Edukacji Narodowej

Informujemy, że XXVI Krajowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki pt. "Matematyka - Lubię to!" uzyskała patronat honorowy Ministra Edukacji Narodowej.

W odpowiedzi na wniosek czytamy "Tematyka Państwa konferencji wiąże się z najnowszymi tendencjami w nauczaniu matematyki. Ulepszanie metod i narzędzi w nauczaniu na różnych etapach edukacji jest niezwykle ważne. Mam nadzieję, że wypracowane przez Państwa nowe sposoby i podejścia do nauki, pozytywnie wpłyną na cały system edukacyjny. Gratuluję przedsięwzięcia i mam nadzieję, że okaże się sukcesem organizacyjnym."

wtorek, 27 grudnia 2016

Adam Makowski i Tomasz Masłowski - warsztat: "Szatan z siódmej klasy" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Szatan z siódmej klasy
Imiona i nazwiska osób współprowadzących zajęcia: Adam Makowski i Tomasz Masłowski
Grupa odbiorców: szkoła podstawowa, gimnazjum
Streszczenie zajęć: Podczas zajęć omówimy proponowaną podstawę programową do klas 4-8 SP pod kątem zmian w stosunku do obecnej podstawy programowej w SP i gimnazjum. Przedyskutujemy z uczestnikami zajęć ewentualne skutki takich zmian pod kątem zakresu wymagań i treści nauczania oraz kształtu podręczników. Pomożemy we właściwej interpretacji tego dokumentu. Czy szatan z siódmej klasy zdoła rozwikłać tę zagadkę?

środa, 21 grudnia 2016

Wszystkiego najlepszego ...

Ktoś miłowany tu przyjdzie
Dobre obejmą nas ręce
I będą nasze uśmiechy
srebrnym błękitem dziecięce.
Wszystko się ku nam przybliży
i w zachwyceniu ukaże
Dawno zgubione radości,
imiona nasze i twarze.



Jan Pietrzycki 

Wszystkim Członkom i Sympatykom SNM życzymy
Radosnych, pogodnych, wypełnionych gwarem rodzinnym
Świąt Bożego Narodzenia.

Zdrowia i wielu szczęśliwych chwil, wszelkiej pomyślności w nadchodzącym Nowym 2017 Roku!


Poniżej mała niespodzianka, utwór "Dzień jeden w roku" z repertuaru zespołu Czerwone Gitary w wykonaniu nauczycieli Zespołu Szkół nr 2 im. Mikołaja Reja w Kraśniku.

Anna Rybak i István Lénárt - warsztat: "Zaprzyjaźnić matematykę z geografią".

Tytuł warsztatów: Zaprzyjaźnić matematykę z geografią
Imiona i nazwiska osób współprowadzących zajęcia: Anna Rybak i István Lénárt
Grupa odbiorców: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna.
Streszczenie zajęć: Wszyscy szukamy sposobów zainteresowania uczniów matematyką. Budowanie korelacji między przedmiotowych jest jednym z nich. Podczas warsztatów uczestnicy będą zaangażowani w aktywności polegające na szacowaniu odległości, pól powierzchni, w eksperymenty ze światłem, aktywności odwołujące się do historycznego spojrzenia na Ziemię, popatrzą też na globus od strony matematycznej.

wtorek, 20 grudnia 2016

Dariusz Kulma - warsztat: "Na pozór nieistotne – jak skuteczniej uczyć matematyki".

Tytuł warsztatów: Na pozór nieistotne – jak skuteczniej uczyć matematyki
Prowadzący zajęcia: Dariusz Kulma
Reprezentuje: Firma Edukacyjno-Wydawnicza ELITMAT
Grupa odbiorców: szkoła ponadgimnazjalna
Streszczenie zajęć: Tematyką wykładu są takie elementy nauczania, które na pozór wydają się nieistotne jak np. wykorzystanie podstaw psychologii poznawczej i reguł wpływu społecznego, stosowanie słów perswazyjnych, odpowiedni system powtórek skutkujący wzrostem skuteczności w zapamiętywaniu materiału czy jakość wizualna materiałów dydaktycznych, w tym również nowoczesnych materiałów audiowizualnych.

István Lénárt - warsztat: "Nieoczekiwane piękno liczb"

Tytuł warsztatów: Nieoczekiwane piękno liczb
Prowadzący zajęcia: István Lénárt
Grupa odbiorców: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna Streszczenie zajęć: Istnienie liczb niewymiernych i przestępnych należy do największych tajemnic w matematyce, nie mówiąc już o edukacji matematycznej. Aczkolwiek liczb niewymiernych jest dużo więcej niż wymiernych, wydają się one być ukryte wśród liczb rzeczywistych z powodu „chaosu” swoich rozwinięć dziesiętnych. Czy możemy wprowadzić jakiś porządek w tym chaosie? Czy możemy „zracjonalizować” ważne rodzaje liczb niewymiernych poprzez zmianę systemu liczbowego? Co więcej, czy możemy zrobić to tak, aby przyciągnąć, a nie przestraszyć uczących się nastolatków?

Elżbieta Paluczek - warsztat: "Matematyka w terenie czyli math- geocaching".

Tytuł warsztatów: Matematyka w terenie czyli math- geocaching
Prowadzący zajęcia: Elżbieta Paluczek
Grupa odbiorców: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, edukacja osób dorosłych, kwestie ogólnoedukacyjne
Streszczenie zajęć: GeocachING to międzynarodowa zabawa w szukanie "skarbów" chowanych przez innych w terenie. "Skarby" to różnej wielkości pojemniki, zawierające logbook, do wpisywania obecności kolejnych znalazłem oraz różne przedmioty- niespodzianki, które można wymienić lub przenieść do innej skrzynki. Odnalezienie skrzynki polega na zlokalizowanie jej przy pomocy adresu GPS oraz wskazówek opublikowanych na stronach www.geocaching.pl.

Monika Sawicka i Katarzyna Wybraniec-Pieniążek - warsztat: "Niecodzienna przygoda z zadaniami z treścią" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Niecodzienna przygoda z zadaniami z treścią
Prowadzący zajęcia: Monika Sawicka i Katarzyna Wybraniec-Pieniążek
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa
Streszczenie zajęć: Czy matematyką można się bawić? - na to pytanie każdy z nas zna już odpowiedź :) "Niecodzienna przygoda z zadaniami z treścią" jest kolejnym dowodem na to, że to co sprawia uczniom trudności można ubrać w świetną zabawę. Zachęcam do zapoznania się z opiniami nauczycieli biorących udział w podobnych warsztatach: http://akademia.opole.pl/opinienauczycieli.html

środa, 14 grudnia 2016

Tomasz Masłowski i Piotr Nodzyński - panel dyskusyjny: "Czy dobra zmiana jest dobra? " w ramach XXVIKKSNM.


Tytuł panelu: Czy dobra zmiana jest dobra? 
Prowadzący zajęcia: Tomasz Masłowski i Piotr Nodzyński
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, edukacja osób dorosłych, kwestie ogólnoedukacyjne.
Streszczenie zajęć: Jak my nauczyciele matematyki mamy przygotować się do nadchodzących zmian w oświacie? - Zapraszamy na dyskusję panelową z resztą.
Forma zajęć: panel dyskusyjny
Czas trwania zajęć: 90 min

Piotr Nodzyński i Tomasz Masłowski - warsztat: "Matematyka bez formuł" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Matematyka bez formuł
Imiona i nazwiska osób współprowadzących zajęcia: Piotr Nodzyński i Tomasz Masłowski
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, edukacja osób dorosłych.
Streszczenie zajęć: Matematyka bez formuł na każdym poziomie edukacji może być impulsem do pokazywania Królowej Nauk w ciekawy i zrozumiały sposób

wtorek, 13 grudnia 2016

Anna Rybak - warsztat: Techniki dowodzenia twierdzeń - jak przygotować uczniów do prawidłowego rozwiązywania zadań typu "wykaż", "udowodnij" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Techniki dowodzenia twierdzeń - jak przygotować uczniów do prawidłowego rozwiązywania zadań typu "wykaż", "udowodnij"
Prowadzący zajęcia: Anna Rybak
Grupa odbiorców: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna.
Streszczenie zajęć: Rozwiązywanie zadań na dowodzenie sprawia uczniom dużo problemów. Podczas wykładu zostaną poruszone następujące zagadnienia: Pojęcie twierdzenia, jego elementy, budowa twierdzeń, prawidłowe zapisy rozumowań; Trochę logiki w szkole jest niezbędne – czego koniecznie trzeba nauczyć z zakresu logiki (pomimo, że nie ma jej w podstawie programowej)? Różne techniki dowodzenia twierdzeń: Kiedy je stosować?

Anna Małgorzata Koronka - spotkanie: "Piryn i Riła - najwyższe pasma Półwyspu Bałkańskiego" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Piryn i Riła - najwyższe pasma Półwyspu Bałkańskiego
Prowadzący zajęcia: Anna Małgorzata Koronka
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, edukacja osób dorosłych, kwestie ogólnoedukacyjne
Streszczenie zajęć: Od kilku lat uczestniczę w wyprawach po górach, z plecakiem pełnym i ciężkim wraz z grupą nauczycieli z Łomży, pokonując własne słabości i wchodząc coraz wyżej. Wcześniej kilka wędrówek po Ukrainie - Czarnohora, Gorgany, Świdowiec; dwa lata temu Gruzja - Kaukaz Wielki, Tuszetia - najdziksza częśc Gruzji; w zeszłym roku rumuńskie Karpaty - pełne wilków i niedźwiedzi odludne pasmo Godeanu i pięknego Retezatu.

Piotr Nodzyński i Tomasz Masłowski - warsztat: "XXVI lat KANGURA i SNM".

Tytuł warsztatów: XXVI lat KANGURA i SNM
Imiona i nazwiska osób współprowadzących zajęcia: Piotr Nodzyński i Tomasz Masłowski
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Streszczenie zajęć: Na wykładzie opowiemy o 26 latach Kangura Matematycznego

Lidia Kołodziej - warsztaty: "Matematyka na wyciągnięcie ręki..." w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Matematyka na wyciągnięcie ręki...
Prowadzący zajęcia: Lidia Kołodziej
Jeżeli reprezentujesz wydawnictwo lub inną organizację, podaj proszę nazwę: .
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum.
Streszczenie zajęć: Na zwykłej lekcji matematyki w klasie dzieci nie zawsze chcą się uczyć. Jak to zmienić? Podzielę się moimi pomysłami.

piątek, 9 grudnia 2016

Jolanta Lazar - warsztat: "Kosmiczne lekcje matematyki" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Kosmiczne lekcje matematyki
Prowadzący zajęcia: Jolanta Lazar
Grupa odbiorców: szkoła podstawowa, gimnazjum
Streszczenie zajęć: Na zajęciach zaprezentuję elementy scenariuszy zajęć integrujących wiedzę o Kosmosie i Matematykę. Przedstawię jak pokazuję uczniom, że matematyka w astronomii jest niezbędna i jak ucząc matematyki można zainteresować uczniów astronomią. Intrygujące pytania: „Jaki taniec tańczy Wenus?, „Dlaczego satelita nie spada na Ziemię?”, „Jaki kształt ma galaktyka?”, „Kiedy czarny smok pożera Słońce?” wzbudzają ciekawość nie tylko ucznia.

Jolanta Lazar - warsztat:"Matematyka z Moodle, czyli jak moodlersi radzą sobie z matematyką" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Matematyka z Moodle, czyli jak moodlersi radzą sobie z matematyką
Prowadzący zajęcia: Jolanta Lazar
Grupa odbiorców: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Streszczenie zajęć: Martin Dougiamas - autor Moodle, tworząc platformę kierował się filozofią pedagogiki konstruktywistycznej, czyli uczenia polegającego na integracji nowych doświadczeń z już posiadaną wiedzą. Rolą nauczyciela w tym procesie jest przede wszystkim pomoc w samodzielnej nauce, wspieranie i motywowanie ucznia. Praca na platformie pozwala na bliski kontakt z uczniem i między uczniami. Uczniowie uczą się od nauczyciela, ale także wzajemnie od siebie. Zajęcia poprowadzę w pracowni komputerowej. Poznamy empirycznie platformę jako narzędzie pracy metodą odwróconej klasy, stosowania cyklu Kolba i oceniania kształtującego. Na początku poznamy miejsce pracy moich uczniów, wcielimy się w ich rolę i wykonamy kilka aktywności. Potem powrócimy do roli nauczyciela i nauczymy się tworzyć aktywności na platformie.

Krzysztof Mostowski - warsztat: "Liczenie w pamięci z kalkulatorem w ręku" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Liczenie w pamięci z kalkulatorem w ręku
Prowadzący zajęcia: Krzysztof Mostowski
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, edukacja osób dorosłych, kwestie ogólnoedukacyjne.
Streszczenie zajęć: Jak działa Twój kalkulator, co można policzyć używając prostego kalkulatora? Kalkulator to tylko proteza, która nic nie zrobi za nas, nawet nie policzy 2 + 2 * 2 , a znak "=" działa dziwnie. Poznanie możliwości potężnego kalkulatora czterodziałoniowego, dopuszczonego do Egzaminu Maturalnego, liczącego granice ciągów rekurencyjnych i pokazującego rozwiązania równań kwadratowych. Liczymy w głowie z kalkulatorem w ręku. Od nauczania wczesnoszkolnego do matury.

Bernadetta Wójtowicz - warsztat: "GeoGebra dla początkujących" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: GeoGebra dla początkujących
Prowadzący zajęcia: Bernadetta Wójtowicz
Grupa odbiorców: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna.
Streszczenie zajęć: Chciałabym zaprezentować uczestnikom warsztatów różne możliwości GeoGebry. Zaczniemy od konstrukcji geometrycznych, nawigowania po poszczególnych etapach konstrukcji, ale też zastosujemy suwaki do zmiany wartości parametrów funkcji. Użyjemy opcji pokaż/ukryj, aby wyświetlać w zależności od potrzeb np szczególne odcinki w czworokącie. Pokażę przekształcenia geometryczne oraz wykresy ciągów.

wtorek, 6 grudnia 2016

Małgorzata Zbińkowska i Alina Przychoda = warsztat:"Zobaczę-dotknę-wiem i umiem" w ramach XXVIKKSNM.


Tytuł warsztatów: Zobaczę-dotknę-wiem i umiem
Prowadzący zajęcia: Małgorzata Zbińkowska i Alina Przychoda
Grupa odbiorców: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Streszczenie zajęć: Na zajęciach przedstawimy gotowe materiały (scenariusze, zadania, aplety zebrane w GeoGebrabook), które powstały w trakcie realizacji projektu „Zobaczę-dotknę-wiem i umiem”. Projekt przeznaczony był dla uczniów gimnazjum. Przeszli oni cykl zajęć z wykorzystaniem programu GeoGebra, pracowali z „kartką papieru”- origami matematyczne oraz z klockami RECO. Połączenie działań TI, wykonywanie konstrukcji przez „zaginanie kartek papieru”, budowanie brył o zadanych własnościach aktywizowało uczniów prowokowało do eksperymentowania i odkrywania. Podzielimy się swoimi obserwacjami.
Forma zajęć: warsztat
Czas trwania zajęć: 60 min

poniedziałek, 5 grudnia 2016

Zakończyliśmy rejestrację uczestników na XXVIKKSNM konferencję.

Formularz niedostępny!!!



Rejestracja została zakończona. Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani udziałem prosimy o telefon do Biura SNM i pozostawienia namiarów telefonicznych. W przypadku rezygnacji uczestników skontaktujemy się z Państwem.

Rejestracja możliwa tylko dla przedstawicieli firm.
Prosimy o kontakt z koordynatorem konferencji Panią Joanna Świercz, tel: 791 753 103




 

Grażyna Karczyńska, Ewa Gałęska, Renata Toboła - warsztat: "Rozwiązywanie zadań metodą kruszenia w szkole podstawowej" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Rozwiązywanie zadań "metodą kruszenia" w szkole podstawowej
Prowadzący zajęcia: Grażyna Karczyńska, Ewa Gałęska, Renata Toboła
Grupa odbiorców: szkoła podstawowa
Streszczenie zajęć: Podczas warsztatów zaprezentujemy metodę "kruszenia zadań", która może stanowić atrakcyjną dla uczniów metodę pracy. Pobudza ona do poszukiwań nowych rozwiązań i rozwija oryginalność myślenia.
Forma zajęć: warsztat
Czas trwania zajęć: 60 min

czwartek, 1 grudnia 2016

Grzegorz Derbis - warsztat: "Test KAHOOT na lekcji matematyki" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Test KAHOOT na lekcji matematyki
Prowadzący zajęcia: Grzegorz Derbis
Grupa odbiorców: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Streszczenie zajęć: W ramach warsztatów poznamy sposób obsługi testu Kahoot. Testu, który angażuje uczniów do pracy i rywalizacji. Uczniowie odpowiadają na postawione pytania oraz rozwiązują zadania na swoich komputerach lub smartfonach - jednocześnie utrzymując kontakt z nauczycielem i tablicą. Zaciekawiłem? W takim razie serdecznie zapraszam na warsztaty. Oczywiście poznamy również sposób samodzielnego tworzenia takiego testu. Raz utworzony test możemy wielokrotnie powtarzać w dowolnym miejscu na świecie, bo jest on oczywiście dostępny online.

środa, 30 listopada 2016

Ewa Sumowska - warsztat i wystawa: "Do czego służy matematyka" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: "Do czego służy matematyka"
Prowadzący zajęcia: Ewa Sumowska
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, edukacja osób dorosłych, kwestie ogólnoedukacyjne
Streszczenie zajęć: Nieustannie padają z wszystkich stron zarzuty pod adresem nauczycieli matematyki: "a na co to mi się w życiu przyda???" ... Przedstawię wystawę przygotowaną przez Uniwersytet im Adama Mickiewicza w Poznaniu "Do czego służy matematyka?", która daje nam argumenty, że jednak przydatna......
Ekspozycja "Do czego służy matematyka", to 22 plakaty przygotowane na podstawie tłumaczenia materiałów opracowanych przez Amerykańskie Towarzystwo Matematyczne. Celem wystawy jest przedstawienie tych dziedzin życia, w których użycie matematyki jest niezbędne

Władysława Paczesna - warsztat: "Jak śmiało przekroczyć próg z kl. III do kl. IV? " w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Jak śmiało przekroczyć próg z kl. III do kl. IV? 
Prowadzący zajęcia:Władysława Paczesna
Reprezentuje: Oddział Mazowiecki SNM
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum
Streszczenie zajęć: Dla ucznia rozpoczynającego naukę w klasie IV to czas dużych zmian. Zmiany te nie są łatwe zarówno dla nauczyciela jak i dla ucznia. Jakie zabiegi metodyczne na matematyce są skuteczne? Jak dobierać zadania i jak organizować pracę na lekcji, aby dzieci nas rozumiały i chętnie podejmowały pracę? Odpowiedź na te i inne pytania uzyskamy na warsztatach.

Renata Pałka i Anna Tyczyńska - warsztat: " Jak zaktywizować ucznia z trudnościami w matematyce na zajęciach?" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Jak zaktywizować ucznia z trudnościami w matematyce na zajęciach?
Imiona i nazwiska osób współprowadzących zajęcia: Renata Pałka i Anna Tyczyńska
Grupa odbiorców: szkoła podstawowa, gimnazjum
Streszczenie zajęć: W wielu klasach są uczniowie z trudnościami w nauce matematyki, niekiedy z utrwaloną od lat niechęcią do przedmiotu i braku wiary we własne możliwości. Na zajęciach krótko opiszę trudności w nauce, ich przyczyny i możliwości przezwyciężania. Przedstawię propozycje materiałów do pracy na lekcjach i zajęciach wyrównawczych, które stosuję.

wtorek, 29 listopada 2016

Katarzyna Sikora i Krzysztof Oleś - warsztat: "Od punktu do punktu - jak matematycznie pomagać z Pythonem?" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Od punktu do punktu - jak matematycznie pomagać z Pythonem?
Prowadzący zajęcia: Katarzyna Sikora i Krzysztof Oleś
Grupa odbiorców: szkoła ponadgimnazjalna.
Streszczenie zajęć: Gdy w nauczycielskim znużeniu każemy naszym milusińskim narysować wykres banalnej funkcji $f(x)=\log_x\left|4\sin\left(\frac{\pi}{2}-3x\right)-6\right|$, to zszokowani jesteśmy nie tylko nieznajomością TeX-a, ale i próbą rysowania jakiś kropek... A może w kropkach tkwi siła? Można by o natychmiastowym uciąglaniu zapomnieć i na ekranie komputera punkt po punkcie zaznaczać, zrzucając mozół na barki procesora?

Aneta Machnicka i Anna Walc - warsztat: "Przykłady aktywności matematycznej w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: "Przykłady aktywności matematycznej w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej"
Prowadzący zajęcia: Aneta Machnicka i Anna Walc
Grupa odbiorców: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna.
Streszczenie zajęć: Aktywność matematyczna ucznia, to praca umysłu ukierunkowana na kształtowanie pojęć i rozumienia typu matematycznego, stymulowana przez sytuacje prowadzące do formułowania i rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych. Realizacja zasady aktywności wymaga od nauczyciela ciągłego poszukiwania, pogłębiania wiedzy a nawet eksperymentowania.

Adam Kominiak - warsztat: "Spotkanie z Harleyowcem" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Spotkanie z "Harleyowcem"
Imiona i nazwiska osób współprowadzących zajęcia: Adam Komianiak
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, edukacja osób dorosłych, kwestie ogólnoedukacyjne
Streszczenie zajęć: Postaram się przybliżyć kim jest harleyowiec - a czy ja nim jestem ?... Opowiem o mojej fascynacji motocyklami i kilku podróżach jakie odbyłem, a zwłaszcza jak "niechcący" zdobyłem drugą pod względem wysokości drogę w Europie prowadzącą na przełęcz Stelvio we Włoszech.

poniedziałek, 28 listopada 2016

Michał Nowik - warsztat: "Gry i zabawy na lekcjach nie tylko matematyki" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Gry i zabawy na lekcjach nie tylko matematyki
Prowadzący zajęcia: Michał Nowik
Reprezentuje wydawnictwo: Nowik
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, edukacja osób dorosłych, kwestie ogólnoedukacyjne
Streszczenie zajęć: Gry i zabawy dydaktyczne na lekcjach - czyli nie tylko Tangram i koledzy. Czym jest gra a czym nie jest? Obalmy mit gier dydaktycznych. Każda gra może być dydaktyczna - wszystko zależy od nas. W trakcie warsztatów zaprezentuję najciekawsze, najnowsze i najatrakcyjniejsze pozycje rynku gier w Polsce a także powiem jak je można wykorzystać na lekcjach i innych zajęciach. Oczywiście pograjmy też w wybrane gry.

Karol Sieńkowski - warsztat: "Programowanie robotów, czyli po co matematyka informatykowi?" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Programowanie robotów, czyli po co matematyka informatykowi?
Imiona i nazwiska osób współprowadzących zajęcia: Karol Sieńkowski
Grupa odbiorców: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, edukacja osób dorosłych, kwestie ogólnoedukacyjne
Streszczenie zajęć: Podczas zajęć uczestnicy zaprogramują robota, by ten wykonał określone zadania. Jak będzie się można przekonać wiele poleceń sterujących robotem ma związek z matematyką. Robota programuje się w sposób wizualny za pomocą tzw. klocków-bez pisania kodu:). Do dyspozycji uczestników będzie 10 robotów, możliwa jest praca w 2 osobowych grupach.

Michał Nowik - warsztat: "Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki?" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki?
Prowadzący zajęcia: Michał Nowik
Reprezentuje wydawnictwo: Nowik
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, kwestie ogólnoedukacyjne
Streszczenie zajęć: Kostka - zabawka, gra, pomoc edukacyjna, którą prawie każdy nauczyciel matematyki ma w szufladzie. Ale jak jeszcze możemy wykorzystać kostkę na lekcjach i to na różnych poziomach? Jak modyfikować gry, przy których uczniowie już ziewają? Warsztaty pokazują także wykorzystanie innych kostek niż klasyczna sześcienna. Pouczmy się matematyki przy wykorzystaniu kostki dziesięciościennej. Czy wiesz jakie jest najczęstsze zastosowanie kostki 30ściennej? Kiedy mówimy o wykorzystaniu gier i zabaw na lekcjach matematyki, czasem słyszymy pytanie: Gdzie tu jest matematyka? Spróbujmy wspólnie przyjrzeć się temu problemowi. 

niedziela, 27 listopada 2016

Inauguracja konferencji - Ważne informacje!!!

Ze względu na wielkość sali, w której odbędzie się Inauguracja konferencji (500 osób) osoby wypełniające formularz 25 listopada po godzinie 19:00 i później wezmą udział w inauguracji w wyznaczonym miejscu w lobby hotelowym, gdzie na żywo przekazywana będzie transmisja z głównej sali.

Michał Nowik i Hanna Piotrewicz-Nowik - warsztat: "Zobacz w co grają Wikingowie z Mikołajem" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Zobacz w co grają Wikingowie z Mikołajem
Prowadzący zajęcia: Michał Nowik i Hanna Piotrewicz-Nowik
Reprezentują wydawnictwo: Nowik
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, edukacja osób dorosłych, kwestie ogólnoedukacyjne
Streszczenie zajęć: W co grywają Wikingowie w trakcie wypraw? Czy Mikołaj lubi się zakładać? Czy znasz grę, przy której ludzie zaczynają mówić? Poznaj najciekawsze gry fińskiego wydawnictwa Tactic.
Forma zajęć: spotkanie podczas Wieczoru Atrakcji
Czas trwania zajęć: 90 min

Joanna Stasch - warsztat: "Gwiazdki - kolejna odsłona" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Gwiazdki - kolejna odsłona
Prowadzący zajęcia: Joanna Stasch
Reprezentuje organizację: Warsztat Otwarty
Grupa odbiorców: szkoła podstawowa, gimnazjum, edukacja osób dorosłych, kwestie ogólnoedukacyjne
Streszczenie zajęć: Po raz kolejny zaproponuję uczestnikom moich warsztatów wykonanie papierowych gwiazdek, które można wykorzystać do przybliżenia uczniom pojęcia symetrii. Jednak nie będzie to powtórka z zajęć z zeszłych lat - wykonamy całkiem inne modele. 
Forma zajęć: warsztat
Czas trwania zajęć: 60 min

Joanna Stasch o sobie: Jestem nauczycielem dyplomowanym z wieloletnim stażem, pracuję w Zespole Szkół ogólnokształcących nr II w Opolu, w skład którego wchodzi Gimnazjum Dwujęzyczne i LO. Uczę matematyki. Od wielu lat uczestniczę w KK SNM, można mnie znaleźć w Pracowni Całodobowej WO.

sobota, 26 listopada 2016

Magdalena Glac - warsztat: "Płatki śniegu i geometria" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Płatki śniegu i geometria
Prowadzący zajęcia: Magdalena Glac
Grupa odbiorców: szkoła podstawowa, gimnazjum
Streszczenie zajęć: Obserwując płatki śniegu niejednokrotnie zachwycamy się ich pięknem, niepowtarzalnym kształtem, ulotnością. Ja, rozmowę o płatkach śniegu, o tym jak powstają i jak są zbudowane, postanowiłam uczynić pretekstem do powtórki wiadomości z geometrii w klasie piątej. W roli głównej występuję tu sześciokąt foremny, ale dzieci szybko zauważają w nim dwa trapezy równoramienne, sześć trójkątów równobocznych, trzy romby ... i może coś jeszcze. Doświadczalnie, zginając kartkę papieru szukamy odpowiedzi na takie pytania jak: "Ile przekątnych ma sześciokąt foremny?", "Ile ma osi symetrii?", "Jaką miarę ma jego kąt wewnętrzny?". Wreszcie wracamy do punktu, z którego lekcję rozpoczęliśmy i tworzymy własne płatki śniegu i gwiazdy - tradycyjnie z papieru i wirtualnie za pomocą programu komputerowego. Podczas tych zajęć korzystam też z narzędzi takich jak LearnigApps i Kahoot.

Teresa Sklepek - warsztat: "Klocki na lekcjach matematyki" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Klocki na lekcjach matematyki
Prowadzący zajęcia: Teresa Sklepek
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum
Streszczenie zajęć: Wykorzystując klocki reco, klocki układanki można rozwiązywać ciekawe zadania na każdym poziomie edukacyjnym. Uczniowie mogą wykazać się kreatywnością, nie tylko geometryczną.
Forma zajęć: warsztat
Czas trwania zajęć: 60 min

Teresa Sklepek o sobie: Pracuję w Gimnazjum nr 37 w Krakowie, prowadzę warsztaty dla uczniów SP.

Więcej informacji o konferencji
Zapisz się na konferencję
Zgłoś swój warsztat i uzyskaj zniżkę w opłacie

piątek, 25 listopada 2016

Teresa Sklepek - warsztat: "Legenda o Kopcu Krakusa" w ramach XXVIKKSNM.

 Tytuł warsztatów: Legenda o Kopcu Krakusa
Prowadzący zajęcia: Teresa Sklepek
Grupa odbiorców: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Streszczenie zajęć: Propozycja lekcji podsumowujących dział dotyczący brył obrotowych. Rozwiązywanie zadań praktycznych w grupach. Wykorzystanie gier dydaktycznych.
Forma zajęć: warsztat
Czas trwania zajęć: 60 min

Karol Sieńkowski i Magdalena Sajuk - warsztat: "Soroban - japońskie liczydło. Jak liczyć, po co używać?" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Soroban - japońskie liczydło. Jak liczyć, po co używać?
Prowadzący zajęcia: Karol Sieńkowski i Magdalena Sujak
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, edukacja osób dorosłych, kwestie ogólnoedukacyjne
Streszczenie zajęć: Podczas zajęć uczestnicy poznają historię liczydła oraz podstawy obliczeń; dodawanie i odejmowanie, a dla bardziej wytrwałych będą przedstawione elementy mnożenia i dzielenia.
Forma zajęć: warsztat
Czas trwania zajęć: 60 min

Barbara Pieronkiewicz - warsztat: "50 twarzy matematyki, czyli o humanistycznych aspektach edukacji matematycznej słów kilka" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: 50 twarzy matematyki, czyli o humanistycznych aspektach edukacji matematycznej słów kilka
Prowadzący zajęcia: Barbara Pieronkiewicz
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, edukacja osób dorosłych, kwestie ogólnoedukacyjne
Streszczenie zajęć: Matematyka nie jest dla każdego. Aby osiągnąć sukces w matematyce, trzeba mieć wrodzone zdolności matematyczne. Niektórzy uczniowie mają predyspozycje humanistyczne i wtedy nauczyciel nie może właściwie wiele zrobić.

czwartek, 24 listopada 2016

David Cain - warsztat: "Kawałek matematycznej refleksji po 25 latach!" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Kawałek matematycznej refleksji po 25 latach!
Prowadzący zajęcia: David Cain
Grupa odbiorców: szkoła podstawowa, gimnazjum, kwestie ogólnoedukacyjne
Streszczenie zajęć: W jaki sposób możemy odkrywać co dzieci wiedzą? W jaki sposób możemy odkrywać co oni mogą zrobić z tym, co oni wiedzą? W jaki sposób możemy zobaczyć, że oni rozumieją co oni robią z tym, co oni wiedzą? Może podręcznik, zeszyt ćwiczeń i dziennik nie dają nam odpowiedzi na te pytania! Będziemy pracowali na jednym problemie matematycznym a potem będzie wideo. Obejrzymy w jaki sposób dzieci pracują na tym samym problemie.
Forma zajęć: warsztat
Czas trwania zajęć: 90 min

Lilianna Iwona Zabierowska i Grażyna Jarmuż - warsztat: "Techniki coachingowe w doskonaleniu kompetencji kluczowych" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Techniki coachingowe w doskonaleniu kompetencji kluczowych 
Prowadzący zajęcia: Lilianna Iwona Zabierowska i Grażyna Jarmuż
Grupa odbiorców: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, edukacja osób dorosłych.
Streszczenie zajęć: Coaching to szczególna forma komunikacji, która zachęca do zmiany związanej z rozwojem. Uczenie się przez całe życie (LLL) to także podejmowanie działań na rzecz własnego rozwoju. Celem warsztatu jest zainspirowanie nauczycieli do poszukiwania odpowiedzi na pytanie: Jak wykorzystywać techniki coachingowe w kształtowaniu kompetencji LLL (Life Long Learning)? .
Forma zajęć: warsztat.
Czas trwania zajęć: 60 min.

Ewa Jarawka - warsztat: "Magiczne składanki czyli jak pomagać uczniom rozwijać wyobraźnię przestrzenną" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Magiczne składanki czyli jak pomagać uczniom rozwijać wyobraźnię przestrzenną
Prowadzący zajęcia: Ewa Jarawka
Reprezentuje organizację: Warsztat Otwarty
Grupa odbiorców: szkoła podstawowa, gimnazjum
Streszczenie zajęć: Problemy uczniów z geometrią przestrzenną zainspirowały mnie do tworzenia pomocy prostych w wykonaniu a bardzo przydatnych w rozwijaniu wyobraźni przestrzennej, którymi pragnę się podzielić z innymi nauczycielami. Podczas zajęć uczestnicy wykonają proste pomoce wzbogacające ich warsztat pracy. Będą to składanki, które po rozłożeniu płaskie można włożyć za okładkę podręcznika lub zeszytu przedmiotowego (zajęcia nie dotyczą origami). Takie składanki mogą również być wykorzystywane podczas konkursów lub jako zadania-łamigłówki. Składanki potrafią wykonać uczniowie szkoły podstawowej. Zainteresowanych udziałem w warsztatach proszę o zabranie: nożyczek, kleju w sztyfcie i ekierek/linijek.

wtorek, 22 listopada 2016

Leszek Wojtasik - warsztat: "Portfel nauczyciela cz.2 vs Smartfon nauczyciela" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Portfel nauczyciela cz.2 vs Smartfon nauczyciela
Prowadzący zajęcia: Leszek Wojtasik
Reprezentuje organizację: Matematyka i Komputery
Grupa odbiorców: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Streszczenie zajęć: Część pierwsza tego warsztatu odbyła się na Konferencji SNM w Warszawie i dotyczyła graniastosłupów i ostrosłupów. Teraz będziemy się zajmowali wykorzystaniem geogebry do rozwiązywania zadań z brył obrotowych. Naszym celem będzie przygotowanie pakietu pokazów, które będziemy mogli wykorzystywać na lekcjach geometrii przestrzennej. Na koniec przedstawię Państwu kilka aplikacji w tym również gier na smartfony, które moim zdaniem mogą rozwijać myślenie matematyczne u naszych uczniów.

List Prezesa ZG Pani Aliny Przychody do Przewodniczącej OK SNM Pani Marii Legutko - 25 lecie oddziału


poniedziałek, 21 listopada 2016

David Cain - warsztat: "Szalony krzyki!!" w ramach XXVIKKSNM.


Tytuł warsztatów: Szalony krzyki!!
Prowadzący zajęcia: David Cain
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, edukacja osób dorosłych, kwestie ogólnoedukacyjne
Streszczenie zajęć: Zapraszam wszystkich uczestników Konferencji do udziału w historycznej aktywności! Za pierwszym razem to działo się podczas III Konferencji w Poznaniu, a następnie ponownie podczas IX Konferencji w Grudziądzu. Będzie to po raz trzeci i najbardziej szalony! Trzeba tylko umieć liczyć co najwyżej do 16 i krzyczeć "Hej!" bardzo głośno. David.

piątek, 18 listopada 2016

Lilianna Iwona Zabierowska i Jolanta Łuc - warsztat: "Narzędzia TOC w nauczaniu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Narzędzia TOC w nauczaniu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
Prowadzący zajęcia: Lilianna Iwona Zabierowska i Jolanta Łuc
Grupa odbiorców: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna.
Streszczenie zajęć: Narzędzia TOC uczą logicznego myślenia, ustalania związków przyczynowo-skutkowych oraz przewidywania następstw zdarzeń. Pomagają w uzasadnianiu własnego zdania, a tym samym przygotowują do prowadzenia merytorycznej dyskusji. Podczas warsztatów przedstawimy jak uczyć dzieci i młodzież krytycznego myślenia z wykorzystaniem narzędzi TOC.
Forma zajęć: warsztat.
Czas trwania zajęć: 90 min.

środa, 16 listopada 2016

Maria Lerska - warsztat: "Bryły szkieletowe ze słomek" w ramach XXVIKKSNM.

Tytuł warsztatów: Bryły szkieletowe ze słomek.
Prowadzący zajęcia: Maria Lerska
Reprezentuje: Warsztat Otwarty
Grupa odbiorców: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna.
Streszczenie zajęć: Tematem warsztatu będą bryły szkieletowe ze słomek, z pięknie zaznaczonymi kątami [między przekątnymi i płaszczyznami] wykonanymi przy pomocy zmodyfikowanego haftu matematycznego. Własnoręcznie wykonamy efektowne i niedrogie pomoce do nauki stereometrii. Warsztat jest adresowany do uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych. Do tego potrzebne będą tylko kolorowe słomki do napojów , igły , nici, szpilki i wyobraźnia.
Forma zajęć: warsztat
Czas trwania zajęć: 90 min