Wykłady na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015
Praca badawcza ucznia z programem GeoGebra drogą do samodzielnego konstruowania wiedzy matematycznej.
Poszukujemy takich metod pracy z uczniami, które zaowocują rozszerzeniem
zasobu wiedzy uczniowskiej, dobrym jej zrozumieniem i trwałością. Jedną
z takich metod jest organizowanie pracy badawczej ucznia prowadzącej do
samodzielnego odkrywania matematyki. Podczas wykładu zaprezentowane
zostaną przykłady lekcji, podczas których uczniowie pracując z programem
GeoGebra rozwiązują problemy prowadzące do konstruowania wiedzy.
Poziom nauczania: Gimnazjum, Szkoła ponadgimnazjalna
Rodzaj zajęć: wykład
Czego dotyczą zajęcia: Technologia informacyjna, Ciekawy pomysł na lekcję
Geogebra w przygotowaniu do egzaminów.
Podczas wykładu zaprezentowana zostanie koncepcja wykorzystania programu
Geogebra w procesie przygotowania do egzaminu maturalnego oraz egzaminu
gimnazjalnego, ze zwróceniem szczególnej uwagi na wspieranie
kształcenia umiejętności prowadzenia rozumowań, która to umiejętność
jest podczas egzaminów sprawdzana.
Poziom nauczania: Gimnazjum, Szkoła ponadgimnazjalna
Rodzaj zajęć: wykład
Czego dotyczą zajęcia: Technologia informacyjna, Egzaminy
Koncepcja kompleksowego wspomagania kształcenia matematycznego wykorzystaniem mediów na poziomie szkoły podstawowej
Często nauczyciele starają się opracować spójny system wspomagania
kształcenia różnorodnymi mediami. Ważna jest wówczas metodyka
wykorzystania mediów. Podczas wykładu zaprezentowana zostanie koncepcja
kompleksowego wykorzystania mediów w kształceniu matematycznym na
poziomie szkoły podstawowej. Główny nacisk położono na aktywną i twórczą
postawę ucznia i takie wykorzystanie mediów, które prowadzi do
samodzielnego konstruowania wiedzy.
Poziom nauczania: Szkoła podstawowa
Rodzaj zajęć: wykład
Czego dotyczą zajęcia: Technologia informacyjna, Ciekawy pomysł na lekcję, Inne
Myślenie matematyczne w szkole
Wspólny wykład Anny Rybak i Istvána Lénárta
W podstawie programowej kształcenia ogólnego jest następujący zapis: Do
najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie
kształcenia ogólnego w szkole podstawowej należą: (…) myślenie
matematyczne (...); myślenie naukowe (...) ”
Podczas wykładu
postaramy się odpowiedzieć na pytania: Co to jest myślenie? Co to jest
myślenie matematyczne? Co to jest myślenie naukowe? Jak kształcić na
lekcjach matematyki umiejętność myślenia?
Poziom nauczania: Gimnazjum, Szkoła ponadgimnazjalna
Rodzaj zajęć: wykład
Czego dotyczą zajęcia:Inne
Dr Anna Rybak pracuje na Uniwersytecie w Białymstoku, na Wydziale Matematyki i Informatyki, w Zakładzie Dydaktyki i Nowoczesnych Technologii w Kształceniu. Ma duże doświadczenie w pracy nauczycielskiej: przez wiele lat pracowała jako nauczycielka matematyki i informatyki.
Obecnie również utrzymuje ścisły kontakt ze środowiskiem szkolnym, prowadzi gościnnie lekcje z wykorzystaniem komputera, bierze udział w licznych projektach o tematyce dydaktycznej. Naukowo zajmuje się badaniem efektywności kształcenia wspomaganego wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. W swojej pracy dydaktycznej opiera się na teorii kształcenia konstruktywistycznego, prowadzącego uczniów do samodzielnego konstruowania wiedzy w wyniku prowadzonej przez nich pracy badawczej. Dr Anna Rybak zajmuje się również popularyzacją nauki, zwłaszcza z zakresu różnych systemów geometrycznych, umożliwiając poprzez dobór odpowiednich metod i środków dydaktycznych odbiorcom w różnym wieku i na różnych poziomach „zaawansowania naukowego” zrozumienie i samodzielne odkrywanie treści matematycznych znacznie wykraczających poza podstawę programową.
Więcej o konferencji w Kościelisku
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz