XXIII Krajowa Konferencja SNM
Aktywności matematyczne
Marta Kądziołka, Teresa Żodziewska
martkad[at]wp.pl
emerytowane nauczycielki matematyki z Bytomia
Kalkulator czy głowa?
Streszczenie. Celem warsztatu było zapoznanie nauczycieli z niekonwencjonalnymi metodami, uczącymi szybkiego wykonywania w pamięci działań matematycznych oraz chwytami mnemotechnicznymi, ułatwiającymi zapamiętywanie pewnych obliczeń. Metody te, sprawdzone w szkołach amerykańskich, sprawiają, że uczeń nie uzależnia się od kalkulatora, a ćwiczy pamięć, logiczne myślenie i koncentrację. Stosowanie tych metod na lekcjach sprawi, że w oczach uczniów matematyka stanie się przedmiotem łatwym, lekkim i przyjemnym, a czasem nawet magicznym.
Na warsztacie nauczyciele mieli okazję poznać sposoby: ułatwiające zapamiętywanie iloczynu liczb sposobem graficznym (na kreskach), na palcach, łatwego mnożenia i dzielenia liczb przez 5 i 25, pisemnego mnożenia liczb bez zapisywania wyników pośrednich, mnożenia liczb przez 11 oraz kilka sposobów mnożenia szczególnych liczb oraz podnoszenia ich do kwadratu.
Każdy z uczestników warsztatu otrzymał materiały, zawierające zarówno treści matematyczne jak i zestaw ćwiczeń, na podstawie których został przeprowadzony warsztat oraz wykaz literatury, pogłębiającej omawiane problemy.
W załączeniu materiały, które otrzymali uczestnicy , stanowiące równocześnie scenariusz warsztatu.
„Kto rozumu nie używa, ten go traci” Cyceron
„Kalkulator czy głowa?”
Wstęp. W miarę postępu techniki w niepamięć odeszły nawyki do wykonywania pisemnych i pamięciowych obliczeń. Te tendencje są rzeczą naturalną, ale powodują negatywne skutki. Wszystko byłoby w porządku, gdyby uczeń sięgał po kalkulator dopiero wtedy, gdy nauczy się dobrze lub bardzo dobrze liczyć. Niestety tak nie jest. Kalkulator stał się kołem ratunkowym i używany jest głównie dlatego, że olbrzymi procent uczniów nie umie sprawnie liczyć. Nawet najprostsze rachunki sprawiają uczniom kłopot. W czasie obliczeń z użyciem kalkulatora wielu uczniów przestaje myśleć; po prostu stuka w klawiaturę. Co należy zrobić, aby uczeń nie był niewolnikiem kalkulatora?
- Nauczyć i ćwiczyć dla wprawy wykonywanie podstawowych działań arytmetycznych na wszelkiego rodzaju liczbach sposobem pisemnym
- Zapoznać uczniów z różnymi technikami obliczeń pamięciowych
- Kalkulatora pozwalać używać tylko wtedy, gdy zależy nam na czasie lub gdy rachunki nie są głównym celem zadania
Na początku warsztatu krótkie przypomnienie wiadomości z fizjologii mózgu. Pamięć jest funkcją umysłu pozwalającą rejestrować, przechowywać i przywoływać do świadomości informacje.
Na przykładzie wykresu autorstwa dra Siegfieda Lehra, zobaczmy, jak z wiekiem kształtuje się sprawność umysłowa, czyli pamięć, koncentracja, szybkość percepcji i umiejętność logicznego myślenia.
Na przykładzie wykresu autorstwa dra Siegfieda Lehra, zobaczmy, jak z wiekiem kształtuje się sprawność umysłowa, czyli pamięć, koncentracja, szybkość percepcji i umiejętność logicznego myślenia.
Od momentu urodzenia dziecko intensywnie trenuje pamięć, logiczne myślenie i koncentrację. Czynności te szybko rozwijają się do 18 roku życia. Około 25 roku te funkcje mózgu stabilizują się, a potem sprawność umysłu zaczyna spadać powoli. Gdzieś koło roku 60-70, następuje gwałtowny spadek. Najczęściej spadek ten występuje w momencie przejścia na emeryturę. Emerytura jest jak wakacje. Dobra na krótką metę, a potem bezczynność zaczyna przeszkadzać. Jest to najgorszy scenariusz dla mózgu. Mózg do życia potrzebuje wody, tlenu, węglowodanów i pobudzania. Naukowcy z Francji i USA dowiedli, że utrata pamięci jest procesem odwracalnym. Mózg jest jak mięsień, odpowiednio trenowany , zachowuje sprawność. Badania naukowe też wykazały, że osoby, które są aktywne umysłowo w młodości, są 12 razy rzadziej narażone na kłopoty z pamięcią w jesieni życia. Zatem trenujmy pamięć nie tylko uczniów , ale i swoją, rozwijajmy się, uczmy się nowych rzeczy, zatem do dzieła!
Uwaga!Każdą liczbę w postaci ogólnej, zapisaną za pomocą liter, przedstawiamy w materiałach w postaci:
Znak „|” w ogólnej postaci liczby oddziela rzędy, np.
Mnożenie graficzne na kreskach (japońskie)
Przykłady:
Na płaszczyźnie kreślimy równoległe kreski odpowiadające liczbie 123, w kolejności: 1 kreska – odstęp - 2 kreski blisko siebie – odstęp - 3 kreski blisko siebie; liczbie 213, w kolejności: 2 kreski blisko siebie – odstęp – 1 kreska – odstęp – 3 kreski blisko siebie, tak, aby przecinały kreski odpowiadające liczbie 123.
Zaznaczamy przecięcia tego samego rzędu.
Liczymy punkty przecięć: 2 – 5 – 11 – 9 – 9.
Liczby te, to kolejne cyfry iloczynu, nie może być 11, więc 1 przenosimy do wyższego rzędu i dodajemy do 5, zatem 123×213 = 26199.
Mnożenie na palcach
a) Liczb jednocyfrowych przez 9Każdemu palcu przyporządkowujemy kolejne liczby: 1, 2, …, 10.
Zginając palec, odpowiadający mnożonej liczbie przez 9, dzielimy palce na dwie grupy: przed i za zgiętym palcem. Liczba palców przed zgiętym palcem , to liczba dziesiątek iloczynu, a liczba za zgiętym, to liczba jedności iloczynu.
Przykład : 9 x 3 = 27
Uzasadnienie: Jeśli mnożę liczbę n przez 9, to przed nią jest n-1 palców, a za nią 10 – n palców, czyli 10(n-1) + 10 – n = 10n – 10 + 10 – n = 9n.
Przykład: 7× 8
Suma liczby palców między zgiętymi palcami obu rąk (palce z numerami:7, 6, 6, 7, 8) to cyfra dziesiątek iloczynu, ( dwa palce jednej reki i trzy palce drugiej ręki-(2 + 3)) czyli 5, iloczyn liczby palców pozostałych jednej ręki ( palce z numerami :10, 9, 8, czyli 3) przez liczbę palców drugiej ręki ( palce z numerami 9, 10 czyli 2) to 3 × 2 = 6 - cyfra jedności .
Zatem 7 × 8 = 56
Uzasadnienie:
Obliczamy iloczyn liczb xy z przedziału (5;10)[(x – 5) + ( y – 5 )] x10 + (10 – x)(10 – y ) = 10x – 50 + 10y – 50 + 100 – 10x – 10y + xy = xy
| | | |
l-ba pal. l-ba pal. l-ba pal. l-ba pal.
1 ręki 2 ręki 1 ręki 2 ręki
przed zgię-za zgię- za zgię- przed zgię-
tym palcem tym palcem
Mnożenie dowolnych liczb przez 5 i 25
Zasady mnożenia wyrażone są wzorami:
a x 5 = a/2 x 10 a x 25 = a/4 x 100
Dzielenie dowolnych liczb przez 5 i 25
Zasady dzielenia wyrażone są wzorami:
a : 5= a/10 x 2 a : 25 = a/100 x 4
......
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz