wtorek, 17 grudnia 2013

Czasopismo NiM nr 57

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 54, rok 2006

 Plik PDF: cz. I, cz. II, cz. III, cz. IV, cz. V, cz. VI, cz. VII, cz. VIII, cz. IX

Spis treści:
Wacek Zawadowski, PISA
Zofia Majerska, Ewelina Szmigiel udekorowana Krzyżem Kawalerskim
Nie po raz pierwszy spotkali się nauczyciele matematyki
Jarosław Jasiński, Zespół Szkół Technicznych im. Śniadeckich w Grudziądzu
Grażyna Rygał, Profesor Adam Płocki doktorem honoris causa...
David Cain, Zdarzyło się to w Zakopanem
Tomasz Gliszczyński, Iloczyn skalarny geometrycznie i analitycznie
Krzysztof Mostowski, Kalkulator graficzny w edukacji matematycznej
Łucja Noniewicz, Alina Przychoda, Matura 2005 na Litwie
Magdalena Melcer, Szkolny konkurs matematyczny Leonardo da Vinci...
Anna Rybak, Tablica interaktywna
Adam Makowski, Soboty Matematyczne w Sztumie
Jan Potworowski, Szanowni Autorzy i Redakcjo NiM-a - list
Dariusz Uchman, Średnia ważona a etyka nauczycielska
Darisz Uchman, Quo vadis matematyko?
Grzegorz Sęktas, Nie moje wojny dydaktyczne
Anna Widur, Ile wąży piątka, czyli przyczynek do dyskusji...
Krzysztof Oleś, Projekty? Projekty!
Istvan Lenard, Anna Rybak, Parabola, elipsa, hiperbola - w świecie innej geometrii
Krzysztof Mostowski, Dowody i Refutacje
Piotr Zarzycki, O ważeniu liczb - część I


Czasopismo NiM nr 56

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 54, rok 2005

 Plik PDF: cz. I, cz. II




Spis treści:
Wacek Zawadowski, PISA
Zofia Majerska, Ewelina Szmigiel udekorowana Krzyżem Kawalerskim
Nie po raz pierwszy spotkali się nauczyciele matematyki
Jarosław Jasiński, Zespół Szkół Technicznych im. Śniadeckich w Grudziądzu
Grażyna Rygał, Profesor Adam Płocki doktorem honoris causa...
David Cain, Zdarzyło się to w Zakopanem
Tomasz Gliszczyński, Iloczyn skalarny geometrycznie i analitycznie
Krzysztof Mostowski, Kalkulator graficzny w edukacji matematycznej
Łucja Noniewicz, Alina Przychoda, Matura 2005 na Litwie
Magdalena Melcer, Szkolny konkurs matematyczny Leonardo da Vinci...
Anna Rybak, Tablica interaktywna
Adam Makowski, Soboty Matematyczne w Sztumie
Jan Potworowski, Szanowni Autorzy i Redakcjo NiM-a - list
Dariusz Uchman, Średnia ważona a etyka nauczycielska
Darisz Uchman, Quo vadis matematyko?
Grzegorz Sęktas, Nie moje wojny dydaktyczne
Anna Widur, Ile wąży piątka, czyli przyczynek do dyskusji...
Krzysztof Oleś, Projekty? Projekty!
Istvan Lenard, Anna Rybak, Parabola, elipsa, hiperbola - w świecie innej geometrii
Krzysztof Mostowski, Dowody i Refutacje
Piotr Zarzycki, O ważeniu liczb - część I





Czasopismo NiM nr 55

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 54, rok 2005

Plik PDF: cz. I, cz. II




Spis treści:
Wacek Zawadowski, Dowody i refutacje
Stanowisko ZG SNM w sprawie  matury 2005 z matematyki
Katarzyna Burnicka, Czternasta Pracownia Całodobowa
Debata w Krakowie nad Podstawą Programową z matematyki
Anna Fączek-Cierniak, O Europejskim Systemie Kształcenia Nauczycieli w Mediolanie
Zygmunt Łaszczyk, Spotkanie Oddziału Siedleckiego SNM
Proste i skuteczne środki dydaktyczne
VIII edycja PIKOMATU
Alina Przychoda, Turniej matematyczny w Siedlcach
Adam Makowski, Metoda projektu na lekcji matematyki
Adam Makowski.,Gry i zabawy matematyczne nie tylko na lekcji matematyki
Tomasz Lewtak, Zastosowanie grafów Engla...
Tomasz Gliszczyński, Myślimy matematycznie
Krzysztof Mostowski, Kalkulator uczy myśleć
Alina Przychoda, Nowa matura z matematyki
Dariusz Uchman, Dwuznaczne zadanie na maturze
Zadania maturalne
Irena Słowik, Też o średniej"zważonej"
Collette Laborde, Projektowanie nauczania i sytuacji przyjaznych
Istvan Lenart, Anna Rybak, Płaszczyzna a kula - projekt dotyczący planimetrii...
Informacje o XV KK SNM 




Czasopismo NiM nr 54

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 54, rok 2005

 Plik PDF: cz. I, cz. II

 

Spis treści:
Wacek Zawadowski, Grudziądz 2005, Modelemus!
Elżbieta Maciocha, Wrażenia z XIV Konferencji w Grudziądzu
Wielka gra konkursowa,
Irena Słowik, Wykorzystanie internetowego serwisu MMM...
Irena Słowik, Anna Kowalczyk, Jak zmienia się długość dnia w ciągu roku?
Bożena Prystupa, Inscenizacja jako forma aktywizująca uczniów...
Monika Niemczyk, Jak zostać Cabristką?
Elżbieta Kiedys-Sas, Ach, te warsztaty
Elżbieta Maciejasz, Gry i zabawy na lekcjach matematyki
Renata Lewkowicz, Karty zostały rozdane
Urszula Metrycka, Karina Wcisłowicz, Matematyczna integracja
Irena Słowik, Analiza tekstu, odczytywanie i interpretacja danych...
Krzysztof Mostowski, Oszustwa matematyczne
Dariusz Uchman, Średnia ważona
Maria Mędrzycka, O pewnej metodzie prowadzenia i rejestracji dialogu z uczniem
Witold Pająk, Przyczynek do badań nad rolą komputera w procesie dydaktycznym
Ewa Jagiełło, Gry językowe a mowa ciała komunikowana ikonicznie

Czasopismo NiM nr 53

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 53, rok 2005

 Plik PDF: cz. I, cz. II

Spis treści:
Wacek Zawadowski, W sprawie PP
Oświadczenie Zarządu Głównego Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Stanowisko Komisji Dydaktyki Matematyki Polskiego Towarzystwa Matematycznego
Komentarz do stanowiska KDM PTM
Karolina Kołodziej, Pierwszy Kongres Młodych Matematyków Polskich
Grażyna Cyran, O konferencji SNM w Rzeszowie
Alina Przychoda, O wynikach PISA
Wacek Zawadowski, Nareszcie algorytmy tak jak trzeba
Ewa Szromek, Moje pomoce dydaktyczne
Dariusz Uchman, Giełda
Maria Mędrzycka, Naprzemienne odejmowanie i Algorytm Euklidesa
Tomasz Gliszczyński, Wektory: dwusieczne w trójkącie
Dariusz Uchman, Dyskonto, trochę matematyki, trochę finansów
Wacław Zawadowki, Dziury na osi liczbowej
Rafał Kołodziej, VAT
Iwona Turnau, Zgaduj, ale mądrze
Bronisław Pichał, Okrąg opisany okręgiem dwunastu punktów
Bronisław Pabich, Czy punkt Torricelliego w trójkącie jest punktem Fermata?
Gustaw Treliński, System osiągnięć ucznia - absolwenta szkoły średniej

Zobacz także:
NiM nr 7
NiM nr 52
NiM nr 54
Archiwum NiMa

 

Czasopismo NiM nr 52

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 52, rok 2004

Plik PDF: cz. I, cz. II

Spis treści:
Wacek Zawadowski, Raport PISA 2003
Choinka
Michał Szurek, III Konferencja MuPAD w Toruniu
Konferencja Oddziału Krakowskiego SNM
Tadeusz Rams, Konkurs Matematyka bez granic
Wacław Zawadowski, Konspekt, scenariusz, sprawozdanie z lekcji, podobieństwa i różnice
Porównania i równania
Krzysztof Mostowski, Wacław Zawadowski, Deltościany wypukłe. Deltościan wypukły o osiemnastu ścianach nie istnieje
Bożena Biadacz, Rzutowanie brył
Danuta Komorowska, Przeprawa przez rzekę
Adam Makowski, Jestem zdolny i co dalej?
Katarzyna Burnicka, Reprezentacje słowne i ikoniczne, a równania
Warto przeczytać - J. D. Wiliams, "Strateg doskonały"
Monika Czajkowska, Refleksje nad rozwiązaniem zadania przeznaczonego dla uczniów zainteresowanych matematyką
Karolina Kołodziej, Czas na zmiany
Janek Baranowski, Veto? - Kontra!

Zobacz także:
NiM nr 10
NiM nr 51
NiM nr 53
Archiwum NiMa

niedziela, 15 grudnia 2013

Czasopismo NiM nr 51

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 51, rok 2004

Plik PDF. Cz. I, cz. II


Spis treści:
Wacek Zawadowski, Vector znaczy przenośnik
Jolanta Piekarska, Maria Bocheńska, Helena Chłopek, Bożena Piotrowska, Bronisław Pabich, Turniej Matematyczno-Sportowy "Sokolik 2004"
Anna Widur, Matematyka to także sport
Wacek Zawadowski, Badacz nieskończoności
Katarzyna Wadoń, Jubileusz Grupy Roboczej Matematyka i Komputery
Tadeusz Rams, Międzynarodowy Konkurs Matematyczny "Mathematiques sans Frontieres"
Bożena Keller, Wektory - cykl lekcji kl. 2 gimnazjum
Tomek Gliszczyński, Twierdzenia Talesa wektorowo
Tomek Gliszczyński, Twierdzenie Menelaosa
Tomek Gliszczyński, Testowanie hipotez i błędy I i II rodzaju
Bronisław Pabich, Od płaszczyzny do stelli octanguli
Bronisław Pabich, Funkcja wykładnicza a logarytmiczna
Krzysztof Mostowski, Wszystkie parabole są podobne
Katarzyna Tomaszewska, Ciągi liczbowe - gra dydaktyczna
Anna Rybak, VUStat
Zbigniew Powązka, Przeżyjmy to raz jeszcze czyli o różnych sposobach rozwiązania tego samego zadania
Wacek Zawadowski, Wycieraczka
Klemens Stróżyński, Veto
Krystyna Dałek, Nowoczesny podręcznik do matematyki w Polsce w XXI wieku - jaki ma być?

Zobacz także:
NiM nr "-2"
NiM nr 50
NiM nr 52
Archiwum NiMa

Czasopismo NiM nr 50

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 50, rok 2004

Plik PDF. Cz. I, cz. II


Spis treści:
Wacek Zawadowski, Tajemnicze rysunki
Anna Michałowska, Czy jest nam potrzebny NiM?
Celina Kadej, Dwa zadania ze stereometrii
Anna Michałowska, Ile fizyki na lekcjach matematyki?
Krzysztof Nowakowski, Zastosowanie kalkualtora graficznego do modelowania zjawisk przyrodniczych
Aleksandra Koch, Po raz pierwszy na konferencji
Katarzyna Burnicka, Pracownia całodobowa
Konkurs w parcowni całodobowej
Tomasz Gliszczyński, Stożkowe
Lucyna Bandur, Anna Jarczak, Drugie urodziny liczby π
Nowy Zarząd Oddziału SNM w Warszawie na Żoliborzu
Urszula Metrycka, Funkcje domino, Wielkanocny Zajączek
Klemens Stróżyński, Czy Archimedes umarł zanim się urodził?
Janek Baranowski, Rachuba lat
Wacek Zawadowski, Prosty model do dowodu równoważności
Jolanta Samuk, Drabinki
Janek Baranowski, Nicowanie kostki
Cabrista
Istvan Lenart, Anna Rybak, Płaszczyzna a sfera - projekt dotyczący planimetrii i geometrii sferycznej
Zygmunt Łaszczyk, Teoria "TAK, NIE, TAK..."
Grzegorz Sęktas, Wielojęzyczny, multimedialny szkolny słownik matematyczny

Zobacz także:
NiM nr 0
NiM nr 49
NiM 51
Archiwum NiMa

 

Czasopismo NiM nr 49

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 29-30, rok 1999

Plik PDF. Cz. I, cz. II




Spis treści:
Wacek Zawadowski, Intuicja i dowód
Nowy Zarząd Główny SNM
Jolanta Piekarska,Po raz kolejny pary odkrywają czar matematyki
Katarzyna Chmurska, I Powiatowe Warsztaty dla Nauczycieli Matematyki w Szczecinku
Bogdan Podlecki, Hipoteza czy dowód, czyli indukcyjne dylematy
Tomasz Gliszczyński, Jak oswoić się z wektorami w gimnazjum
Joanna Czaplińska, Od tangramu do twierdzenia Bolyaia-Gerwiena
Maria Mędrzycka, Bajka o pieknej królewnie Esmeraldzie
Janek Baranowski, Ciąg dalszy starego zadania
Urszula Krok, Mozaiki w stylu Eschera na lekcji matematyki w gimnazjum
Maria Glac, Działania na liczbach dziesiętnych
Dariusz Uchman, Teselacje, czyli mozaiki matematyczne na lekcji matematyki
Jolanta E. Samuk, Powtórzenie, które za szybko sie kończy!
Danuta Komorowska, Klasyfikacja czworokątów i układ dwójkowy
Andrzej Pelczar, O indukcji, dedukcji, intuicji i sporcie
Piotr Zarzycki, O nauczaniu algorytmów w szkole
Janek Baranowski, Myślenie matematyczne - indukcja czy dedukcja

Zobacz także:
NiM nr "-2"
NiM nr 48
NiM nr 50
Archiwum NiMa 





piątek, 13 grudnia 2013

Czasopismo NiM nr 48

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 48, rok 2003

Plik PDF. Cz. I, cz. II

Spis treści:
Wacek Zawadowski, SNM wchodzi w trudny wiek dojrzewania
Grzegorz Janocha, Łowicz dawniej i dziś
Katarzyna Ciesielska, IV Regionalna Konferencja SNM w Łodzi, 5 kwietnia 2003
Bożena Jagiełło, Irena Wajnberg, Superpamięć - czyli sposoby efektywnego uczenia się i zapamiętywania
Danuta Komorowska, Po raz dziesiąty Torus!
Płock, lipiec 2003
Ewa Mikołajczak, Jak świętowliśmy Międzynarodowy Dzień Liczby π
Święto liczby π w Kaliszu
Śląscy matematycy ruszyli
Szkoła Dydaktyki Matematyki
Janina Zawadowska
Jubileuszowy Zjazd u Przyrodników,
Krzysztof Nowakowski, ClassPad pod Austerlitz, czyli co słychać w świecie kalkulatorów graficznych
Gustaw Treliński, Szkolna matematyka bez... matematyki
Krzysztof Mostowski, Metafora Krygowskiej
Wiesława Regel, Improwizacja czy dokładnie przemyślany plan?
Wojciech Jędrychowski, Prostopadłe i równoległe
Jan Śwadźba, Ostatnia Lekcja
Renata Łożecka, System dwójkowy na zajęciach kółka matematycznego
Wacek Zawadowski, Wariacje z kombinacjami
Michał Grajkowski, Aktywizowanie zespołu klasowego
Maria Dąbrowa, Próba interpretacji kilku pojęć ekonomicznych
Zbigniew Powązka, Zadania matematyczne jako narzędzie do rozwijania...

Zobacz także:
Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 47

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 47, rok 2003

Plik PDF. Cz. I, cz. II
Spis treści:
Wacek Zawadowski, Hipoteza Brunera i metafora Krygowskiej
Adam Kominiak, Międzynarodowy dzień liczby π w XX LO w Łodzi
Witold Gałązka, Pi-Day w Bytomiu
Lucyna Bandur, Anna Jarczak, Niezwykła lekcja matematyki poświęcona liczbie π
Zygmunt Łaszczyk, Wiosna w matematyce w Siedlcach
Alina Przychoda, Nowe możliwości kalkulatora graficznego
Anna Neumann, Dzień liczby π w mojej szkole
Joanna Laszkowska, Małgorzata Wojtam, III Krajowa Konferencja "Technologia Informacyjna w zmieniającej się edukacji", 12-14 maja 2003, UMK Toruń
Katzrzyna Burnicka, Kogniwistyka i technologia informacyjna w zmieniającej się edukacji
Paweł Kwiatkowski, II Warsztaty MuPAD-a w Zakopanem
Tomek Gliszczyński, Elipsy, hiperbole, parabole i okręgi Apoloniusza
Janusz Kowalski, Aniela Ehrenfeucht o rozwiązywaniu zadań
Barbara Brzezińska, Beata Mielanczuk, Domino matematyczne
Krzysztof Nowakowski, Czy humanista trafi przyciskiem w samolot?
Mirosław Majewski, MuPAD Pro-Komu potrzebny jeszcze jeden program do nauczania matematyki
Grażyna Komarzyniec, Szkoła Nowodworska
Celina Kadej, Kształcenie nauczycieli matematyki, analiza porównawcza
XIII KK SNM
Piotr Zarzycki, Wszystkie twierdzenia duże i małe (13)
Gra z komórki

Zobacz także:
Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 46

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 46, rok 2003

Plik PDF. Cz. I, cz. II
Spis treści:
Wacek Zawadowski, Matematyka na Fali
Co mówią gwiazdy o nauczaniu matematyki?
Aleksandra Gębura, Labirynty
Katarzyna Burnicka, Tuzin pracowni
Dyskusja pod hasłem "Precz z trygonometrią w gimnazjum?"
Ewa Jagiełło, Jak często?
Celina Kadej, Jak pomóc uczniowi zrozumieć pojęcie rzutu równoległego
Ewa Jagiełło, Gry i problemy ich ewaluacji dydaktycznej
Anna Mikuć, Minus razy minus równa się plus
Bożena Przystupa, Osobowość nauczyciela drogą do sukcesu
Dorota Kornecka, Marek Pisarski, Zdarzenia krytyczne w rozwoju nauczyciela
Konkurs zadaniowy
Michał Szurek, Komentarz do Konkursu zadaniowego
Bożena Gorąca, Jolanta Schillig, Jacek Stańdo, Poszukiwanie Skarbu
Teresa Cetera, Ewa Zielińska, Szkoła i my, czyli radosna nauka
Anna Wolińska, Rozwiązywanie nierówności wielomianowych
Krzysztof Mostowski, Grafy Engla z kalkulatorem graficznym
Janina Morska, Przesunięcia wykresów z kalkulatorem graficznym
Irena Ołtuszyk, Geometria analityczna z kalkulatorem graficznym w klasie I liceum
XIII KK SNM w Łowiczu
Wierszyki okolicznościowe o XII KK SNM

Zobacz także:
Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 45

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 45, rok 2003

Plik PDF. Cz. I, cz. II
Spis treści
Wacek Zawadowski, Jak dzieci rozumieją co to jest pole figury?
Beata Kożuch, Trudności w uczeniu się matematyki i sposoby zapobiegania im
Tomek Gliszczyński, Równanie kwadratowe bez delty
Katarzyna Chmura, Fraktalny ciąg geometryczny
Marzena Mazur, Matematyka na talerzu
Barbara Woźniak, Nauczanie twierdzenia Pitagorasa metodami aktywizującymi
Marianna Ciosek, Maria Legutko, Stefan Turnau, Elżbieta Urbańska, Dlaczego pisemnego mnożenia i dzielenia chcemy uczyć inaczej?
Listy do Redakcji
Krzysztof Mostowski, Grafy Engla jako modele lokalne w nauczaniu rachunku prawdopodobieństwa
Wacław Zawadowski, Matematyka a logika, Andrzej Mostowski i jego poglądy na związki matematyki i logiki
Katarzyna Burnicka, Brzytwa Ockhama
Stefan Turnau, O dowodzeniu twierdzeń we współczesnej szkole
Alina Przychoda, Przygoda ze środkiem ciężkości
Komunikat Grupy Roboczej MiK

Zobacz także:
Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 44

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 44, rok 2002

Plik PDF. Cz. I, cz. II

Spis treści:
Wacek Zawadowski, Dzień liczby pi
Stafan Turnau, Gdzie jest ten etos?
Deklaracja uczestników XVI Szkoły Dydaktyków Matematyki
Aleksandra Wyskida, Warsztaty w Opolu
Przemysław Szczepaniak, Profesor Barbara Rabijewska (wspomienia)
Maria Abramek, Prezentacje w Power Point i lekcje matematyki
Grażyna Pawłowska, Oś liczbowa jako model w klasie IV
Witold Więsław, Geometria trójkąta
Katarzyna Chmurska, Dwie Kozy i Samochód
Marcin Klekowski, Jeszcze raz 2K+S
Krzysztof Mostowski, Perceptualne własności prawdopodobieństwa
Krzysztof Nowakowski, Zadania egzaminacyjne, czyli co autor miał na myśli
Jolanta Pająk, Refleksje wychowawcy - nauczyciela matematyki
Krzysztof Wojciechowski, O średnich dwóch liczb
Danuta M. Napierała, Sumy liczb pierwszych na kolorach
Piotr Zarzycki, Kalkulator, ułamkowy Sherlock Holmes
Janina Laskowska, Kogniwistyka, program badań i nowych technologii nauczania
Katarzyna Burnicka, Kogniwistyka a nauczanie matematyki
Mirosław Majewski, Uczenie się przez współdziałanie
Wacek Zawadowski, Trzy kategorie badań w dydaktyce

Zobacz także:
Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 43

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 43, rok 2002

Plik PDF

Spis treści
Wacek Zawadowski, Kształcenie nauczycieli
Wacek Zawadowski, XVI Szkoła Dydaktyki Matematyki w Łodzi
Witold Pająk, Chwila refleksji
Jolanta Piekarska, Małopolski konkurs Matematyczny dla Gimnazjalistów
M. i W. Zawadowski, "Dowód" w Teatrze Ateneum w Warszawie
Zofia Gumularz, Krystyna Kusior, Jolanta Piekarska, Tersa Sklepek, Podsumowanie pracy koła problemowego "Konkursy..."
Ewa Swoboda, Paweł Kwiatkowski, Wrażenia z Drugiej Międzynarodowej Konferencji Nauczania...
Grażyna Rygał, Seminarium z Dydaktyki Matematyki w Zakopanem
Janina Zawadowska, Co słychać u kolegów? IX Zjazd Polskiego Stowarzyszenia...
Ewa Jagiełło, Jeszcze raz w sprawie gry Super Farmer
Anna Mikuć, Minus razy minus, mnożyć, czy nie mnożyć?
Janek Baranowski, Nieco o tangramie
Witold Pająk, Doświadczenie, doświadczenie, czy zbieranie doświadczeń...
Bronisław Pabich, Wariacje przestrzenne na temat pewnego zadania
Marcin Klekowski, Doświadczenia na lekcji matematyki
Janina Morska, Funkcje, wielościany + kalkualtor graficzny = dobra lekcja
Jolanta Kwiecińska, Pole trójkąta w klasie VI z wykorzystaniem komputera
Barbara Bryńska, Relacja z przeprowadzonej lekcji "Klomby w ZOO"
Ewa Olszewska, Anna Rybak, Jak wprowadzamy pojęcie ilorazu różnicowego i pochodnej...
Agnieszka Orzeszek, Jak pracować z uczniami zainteresowanymi matematyką?

Zobacz także:
Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 42

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 42, rok 2002

Plik PDF. Cz. I, cz. II


Spis treści:
Wacek Zawadowski, Możliwe czy niemożliwe?
Witold Wiesław, Kwadratura koła - początki
Katarzyna Burnicka, Teoria proceptów a metinimie
Krystyna Dałek, Czy Matematyka się liczy
Katarzyna Lipszyc, Ta drobna różnica...
Maria Mędrzycka, Dyskalkulia
Janina Dejnek, Ewa Jagiełło, Poszukiwanie strategii rozwiązywania zadań u uczniów i studentów
1001 cyfr dziesietnych liczby Pi
Paweł Kwiatkowski, Problem transferu
Maria Ciosek, Międzynarodowe Porównania osiągnięć uczniów PISA
Maria Mędrzycka, Warto przecztać "Twierdzenie papugi"
Janek Baranowski, Magiczny świat wielościanów Piotra Pawlikowskiego

Zobacz także:
Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 41

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 41, rok 2002

Plik PDF. Cz. I, cz. II

Spis treści
Wacław Zawadowski, XI KK SNM
Marta Borowicka, Pewna metoda pracy w grupach na lekcji matematyki
Harrie Broekman, Myślenie nogami?
Kazimierz Cegiełka, Wykorzystywanie możliwości programu komputerowego Scientifie WorkPlace w nauczaniu matematyki
Kazimierz Cegiełka, Prosta i wektor w klasie I liceum
Kazimierz Cegiełka, Od algorytmu Euklidesa do podpisu cyfrowego
Grażyna Dokurno, Elżbieta Kasperkieicz, Czym może nas zaskoczyć bank?
Teresa Dwornik-Orzechowska, Idziemy do banku z kalkulatorem TI-83
Barbara Ejsmont, Janina Markowska-Wróbel, Zabawa z geometrią, tangram
Tomasz Gliszczyński, Czy monety euro są symetryczne?
Danuta Jaworska, Grażyna Niedośpiał, Ciekawe problemy i zaskakujące problemy
Jerzy Janowicz, Wzbudzanie twórczej aktywności matematycznej uczniów - metoda II
Celina Kadej, Metody rozwiązywania zadań z geometrii
Małgorzata Kasprzyk, Danuta Kutek-Kadłuczko, Kalkulatory graficzne Casio na lekcjach matematyki
Danuta Kornecka, Marek Pisarski, Kalkulator graficzny TI-83 w gimnazjum
Danuta Kornecka, Marek Pisarski, Matematyka na biegunach
Jolanta Kowalska, Małgorzata Pacana-Kawalec, Zastosowanie aplikacji Cabri II kalkulatora TI-92 w nauczaniu matematyki
Komentarz do okładki
Magdalena Majewska, Rozwiązywanie zadań problemowych z wykorzystaniem kalkulatora TI-92

Zobacz także:
Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 40

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 40, rok 2001

Plik PDF Cz. I, cz. II

Spis treści
Wacek Zawadowski, Matematyka jest ważna: trzeba tępić złe nawyki i odważać sie zerwać ze złą tradycją
Anna Widur, Matematyczna Gwiazdka w Krakowie
Anna Rybak, Raport znad Pacyfiku
Joanna Łaszkowska, Polskie Towarzystwo Kogniwistyczne
Pracownia Całodobowa  zaprasza
Piotr Pawlikowski, Budujemy dachy
Joanna Chojnacka, Ewa Gaj, Paweł Gaj, Maria Kożuch, Irena Semik, Matematyka inaczej
Tomasz Gliszczyński, Wacław Zawadowski, Czy euro jest symetryczne?
Ada Paczesna, Krzysztof Mostowski, Matematyka Nowej Ery
Kasia  z Michalina, DOBRA + GŁOWA = SKARB
Piotr Zarzycki, Piękne twierdzenie
Witold Pająk, Pan Seymou Papert i ja, nauczyciel
Alice Bosch, Harrie Broekman, Grupowa klasówka dla klasy 17-latków
Adam Smólski, Poszukiwany sprawiedliwy marynarz
Grażyna Pawłowska, Witraż
Ryszard Pawlak, Czy kalkulatory i komputery prowadzą do powstawania przeszkód epistomologicznych?
Marta Połomska, Ścieżki edukacyjne w klasie I gimnazjum
Marcin Klekowski, Ekonomia a matematyka w szkole średniej

Zobacz także:
Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 39

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 39, rok 2001

Plik PDF



Spis treści
Wacek Zawadowski, Nowa Matura
Janka Zawadowska, Rosną zjazdy przyrodników
Waldemar Górski, Warsztaty zorganizowane przez Opolski Oddział SNM w Kluczborku 27 X 2001
Ewa Jagiełło, VIII Środowiskowa Konferencja Matematyczna w Żegiestowie Zdroju 7-11 listopad 2001
Elżbieta Bartz, Seminarium Edukacji Matematycznej Szczytno k. Duszni, 25-27 październik, 2001
Piotr Pawlikowski, Matematyczne gwiazdki na choinkę
Krzysztof Mostowski, Stella octangula
Krzysztof Mostowski, Wacek Zawadowski, Dwie gwiazdki i bombka, czyli jak matematycznie ozdobić choinkę
Grażyna Rzepińska, Wykonujemy choinki z trójkątów równobocznych
Tomasz Gliszczyński, Czy dwuzłotówka jest symetryczna?
Alina Przychoda, Rzucać czy nie rzucać?
Tomasz Gliszczyński, Czy dwuzłotówka jest symetryczna?
Grażyna Rygał, Jacek Szuty, Sięgajmy po kalkulator, naprawdę warto
Ewa Jagiełło, Gra SUPER FARMER Borsuka, strategie postępowania uczniów
Agata Hoffmann, SUUUUPER SUPER FARMER!?
Danuta Rogalska, Matematyka da sie lubić
Wacek Zawadowski, Czy nauczyciel może opierać swoją praktykę na badaniach o charakterze naukowym?

Zobacz także:
Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 38

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 38, rok 2001

Plik PDF 


Spis treści
Wacek Zawadowski, Nowy dział w NiM-ie
Prezentacja prezydium
Kronika
Teresa Chrostowska, O egzaminie gimnazjalnym
Piotr Pawlikowski, Wyszywanka (2)
Maria Korcz, Lokatorzy Domu Czworokątów
Grażyna Niedośpiał, Danuta Jaworska, Jakie podatki płacimy naprawdę?
Urszula Kowieska, Scenariusz lekcji matematyki przeprowadzonej w klasie III o profilu matematyczno-fizycznym
Wacek Zawadowski, Co Ty na to?
Wacek Zawadowski, Owieczka Czarodzieja
Piotr Pawlikowski, O siatkach brył Archimedesa i Catalna Bronisława Pabicha
Marek Pawłowski, Badać jak uczyć
Liliana Kortus, Szczytne idee a proza życia
Wacek Zawadowski, Jak sobie radzą z badaniami nauczania matematyki inni
Krzysztof Mostowski, Władysława Poczesna, Nowa Era w matematyce
Stefan Turnau, Matematyka naprawdę dla Ciebie

Zobacz także:
Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 37

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 37, rok 2001

Plik PDF Cz. I, cz. II, cz. III, cz. IV, cz. V



Spis treści
Od Redakcji
Barbara Michałowska, W przyszłym roku w Międzyzdrojach
Bogusław Adamek, Halina Adamek, Hospitacja diagnozująca jako obserwacja wiedzy, postaw i umiejętności uczniów
Dariusz Bielecki, Piotr Darmas, Praca długoterminowa - metoda projektu
Agnieszka Bieniecka, Leszek Bober, Ewa Kufelnicka, Badanie zależności funkcyjnej dwoma wielkościami na drodze eksperymentu za pomocą kalkulatora graficznego
Leszek Bober, Irena Ołtuszyk, O tym, jak kalkulator graficzny pozwala zobaczyć matematykę
Marta Borowiecka, Wybrane metody aktywizujące w nauczaniu matematyki
Barbara Brzezińska, Beata Mielanczuk, Różne sposoby rozwiązywania zadań tekstowych
Barbara Brzezińska, Beata Mielanczuk, Domino matematycze, to nie tylko zabawa
Krystyna Burczyk, Pierwszy Dzień Wiosny z Matematyką
Katarzyna Burnicka, Pracownia całodobowa po raz... dziesiąty
Teresa Cetera, Dorota Gryka, Style i preferencje, czyli uczmy się od specjalistów
Irena Chybiorz, Gry dydaktyczne stosowane w nauczaniu matematyki
Janusz Ciołczyk, Krystyna Wójcik, Zastosowanie komputera w nauczaniu matematyki
Grażyna Dokarno, Elżbieta Kasperkiewicz, ROM, Reguła Opcji Mnogościowej
Janina Duda, Wpływ środków dydaktycznych na efektywność nauczania
Teresa Dwornik-Orzechowska, Jacek Stańdo, Kalkulator graficzny a kształtowanie postaw badawczych u ucznia
Maria Fryska, Alan Rogerson, Scherlock Holmes w matematyce
Danuta Gaul, Srereometria w materiałach elektronicznych z warsztatu pracy nauczyciela
Aleksandra Gębura, Powróćmy do starych tradycji
Marzenna Grochowalska, Agneszka Marciuk, Międzynarodowy Konkurs matematyczno-Fizyczny
Małgorzata Hałaburda, Anna Żołądek, Dziwne sposoby rachowania
Agata Hoffmann, Interdyscyplinarne projekty w nauczaniu matematyki
Eugeniusz Jakubas, Warsztaty WSzPWNM "Eureka z komputerem i internetem"
Wiesława Janista, Ścieżki edukacyjne na lekcjach matematyki
Ewa Jarawka, Magiczne składanki
Celina Kadej, Wykorzystanie kart A4 na lekcjach matematyki w szkole podstawowej i gimnazjum
Mieczysław Kozina, Geometria w lesie i na łące
Jolanta Kowalska,  Małgorzata Pacana-Kawalec, Wykorzystanie kalkulatora graficznego TI-92 na lekcjach geometrii
Aneta Machnicka, Grażyna Rygał, Anna Walc, Fraktale, od konkretu do idei
Magdalena Majewska, Anna Suchodolska, Modelowanie matematyczne z kalkulatorem graficznym
Magdalena Makowiak, WinPlot w nauczaniu matematyki
Zofia Miczek, Katarzyna Sikora, Sprawdziany z matematyki w szkolnym systemie oceniania
Grażyna Miłosz, Agnieszka Orzeszek, Alina Walczak, Symulacja rozchodzenia się plotki
Janina Morska, Przesuniecia wykresów
Krzysztof Mostowski, Ireneusz Szubarczyk, Kalkulator graficzny w edukacji matematycznej
Bożena Nowak, Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiązywania układów równań
Bronisław Pabich, Wykresy funkcji y = f(x, y) z programem Cabri II
Bronisław Pabich, Ćwiczenia wyobrażni za pomocą programu DP-GRAPH
Witold Pająk, Komputer na lekcjach matematyki - główne tezy wykładu
Anna Pawlak, Oceniam - nagradzam, oceniam - karzę, oceniam - wspieram
Piotr Pawlikowski, Zadania z tym samym rozwiązaniem - złoty podział
Jolanta Piekarska, Anna Widur, Wakacje w Europie, czyli matematyczno-przyrodniczy egzamin gimnazjalny w Wiśle
Jolanta Piekarska, Anna Widur, Matematyczno-przyrodniczu Czar Par
Marek Pisarski, Dlaczego warto korzystać z kalkulatorów graficznych na lekcjach matematyki w szkole podstawowej
Bożena Przystupa, Inscenizacja jako forma aktywizująca uczniów nie tylko na lekcji matematyki
Kazimierz Skurzyński (dyskusja panelowa), Ile matematyki na lekcjach matematyki
Joanna Stasch, Wycinanki przestrzenne
Elżbieta Waśko, Powtórka jednego działu
Agata Wierzbic, Światy
Wacek Zawadowski, Dowody twierdzenia Eulera S - K + W = 2 w perspektywie
Zofia Żyżniewska, Jak rozbudzać u uczniów chęci podejmowania i rozwiązywania zadań tekstowych?

Zobacz także:
Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 36

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 36, rok 2000

Plik PDF Cz. I, cz.II

Spis treści
Wacek Zawadowski, Zadania na najbliższe lata
Kronika
Jan Baranowski, Początki - inaczej
Wacek Zawadowski, Dyslekcja a dyskalkulia
Celina Kadej, Zabawa w metonimie
Darina Jirotkowa, Ewa Swoboda, Kto kogo rozumie
Tomasz Gliszczyński, Wyszywanki paraboliczne wektorowo
Grażyna Pawłowska, Płacimy podatki
Krzysztof Mostowski, Łączność dodawania strzałek
Krzysztof Mostowski, Wacek Zawadowski, Jak opisać algorytmy na różnych szczeblach nauczania matematyki
Witold Pająk, Kilka spostrzeżeń na temat monotoniczności i ekstremów w liceum
Witold Pająk, O nauczaniu matematyki w prawdzie i wzajemnej uczciwości
Joanna Stasch, Odwiedziny

Zobacz także:
Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 35

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 35, rok 2000

Cz. I, cz. II

Spis treści:
Wacek Zawadowski, 10 lat SNM
ICME 9, Tokyo
Jan Potworowski, Początki
Stefan Turnau, Matematyk i filozof w roli nauczyciela
Teresa Cetera, Pre-lekcja, kalkulator, wyścig cukierków, czyli o warsztatach dla matematyków
Grażyna Pawłowska, Zmiana sadzonki na klomby: Praca w grupach, klasa V
Iwona Lisowska, Studium przypadku
Janek Baranowski, Pławienie sześcianu
Krzysztof Mostowski, Gwiazdka, dwunastościan rombowy gwiaździsty
Janek Baranowski, Diabeł i jego przyjaciele
Urszula Mazurek, MAT-MIX w Grajewie
Beata Jolanta Parciak, Ułamki w arkuszach i co z tego wynikło
Jolanta Bagłaj, Anaruk i system piątkowy
Aleksander Olszewski, Chaos, 400% błędu, a może i więcej...
Grażyna Komarzyniec, Analiza podręcznika do matematyki z końca XIX w. Placyda Dziwińskiego
Grupa robocza "Warsztat Otwarty" - spotkanie VIII, Grężówka pod Łukowem
Ewa Jagiełło, Wynagrodzenia, potrącenia, a co do łapy?



Zobacz także:
Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 34

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 34, rok 2000

Plik PDF. Cz. I, cz. II

Spis treści:
Wacław Zawadowski, List otwarty do Krajowej Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich
Ania Bazyluk, Na Bornholmie ufają nauczycielom
Piotr Pawlikowski, Wyszywanka
Janek Baranowski, Tonący sześcian - jednak geometrycznie i nie tylko
Ewa Jagiełło, Gra "Super Farmer" i jej zastosowania dydaktyczne
Włodzimierz Szczerba, Gra w dwie kostki
Andrzej Wrede, Arkusz kalkulacyjny w pracy nauczyciela
Piotr Zarzycki, Wszystkie twierdzenia małe i duże (10)
O problemie Benoulliego-Eulera-Montmorta
Anna Malenda, Przygotowanie studentów do twórczego nauczania matematyki
Celina Kadej, Studia Podyplomowe "Matematyka w Nowej Szkole" w Akademii Podlaskiej w Siedlcach
Jolanta Wałachowska, System oceniania w Społecznym Gimnazjum STO w Pułtusku
Krystyna Burczyk, O książce Agaty Wierzbic "Matematyczne Origami. Krawędziowce
Wiadomości o X KK SNM w Wiśle

Zobacz także:
NiM nr 33
NiM nr 35
NiM nr 0

Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 33

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 33, rok 2000


Cz. I, cz. II, cz. III

Spis treści:
Wacław Zawadowski, Kwartalnik Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Krystyna Burczyk, W pracowni całodobowej. W pracowni origami
Katarzyna Burnicka, Temari
Krystyna Burczyk, Magiczne wielościany
Krystyna Burczyk, Plasterki
Teresa Cetera, Dorota Gryko, Pracujemy razem czyli mapy myśli
Zofia Żyżniewska, Pamiętnik Zofii
Teresa Kulczyńska, Zróżnicowane nauczanie matematyki z wykorzystaniem pracy w grupach
Ela Jędrusik, Dzieci mają głos, czyli jak prowadzić warsztaty dla dzieci i młodzieży
Jolanta Studniarek, Ścieżki międzyprzedmiotowe na lekcjach matematyki - metoda projektu
Bożena Prystupa, Helena Lewicka, Biuro projektowe - budowanie brył - metoda dramy
Grażyna Kulesza, Geometria w gimnazjum
Bronisław Pabich, Geometria w gimnazjum... a co z uczniem uzdolnionym?
Grażyna Rygał, Kształcenie wyobraźni przestrzennej - bio-klocki
Witold Pająk, Analiza problemów otwartych wspomagana Cabri
Dorota Siwik-Górecka, Nierówność trójkata
Dorota Siwik-Górecka, Czy na tej wyspie jest skarb?
Eugeniusz Jakubas, Funkcja kwadratowa i jej własności
Eugeniusz Jakubas, Programowanie kalkulatorów TI89
Elżbieta Grodzicka, Alina Przychoda, Grafy Engla
Elżbieta Grodzicka, Alina Przychoda, Zadania, które możemy rozwiązać z kalkulatorem lub bez niego
Grażyna Miłosz, Agnieszka Orzeszek, Magiczne kliknięcie
Irena Ołtuszyk, Andrzej Wójjtowicz, Grzegorz Szymczak, Obliczenia z kalkulatorem TI
Grażyna Rygał, Jacek Szury, Włodzimierz Saciuk, Czesław Chmura, Lekcje matematyki i fizyki z kalkulatorem graficznym TI-83
Leszek Rudak, T3 - nowa grupa robocza SNM
Alina Przychoda, Joanna Dejnek,  Zygmunt Łaszczyk, Zajęcia z kalkualtorem Casio
Krzysztof Mostowski, Ireneusz Szubarczyk, Programowanie kalkulatorów graficznych CASIO GFX 9850
Krzysztof Mostowski, Ireneusz Szubarczyk, Matematyka finansowa
Maria Fryska, Ekonomia a matematyka
Kazimierz Skurzyński, Kilka uwag o zadaniu nr 3 IX KK SNM w Grudziądzu
Zofia Miczek, Katarzyna Sikora, Matematyka w przyrodzie, czy przyroda w matematyce?
Jecek Szury, Eugeniusz Jakubas, Grajmy w matematykę, grajmy na matematyce
Celina Kadej, Krzysztof Mostowski, Wacek Zawadowski, Układ trójkowy a klocki Lego
Harrie Broekman, Heather Scott, Rozwijanie umiejetności rozwiązywania problemów
Wiktor Bartel, Krystyna Dałek, Ewa Łakoma, Leszek Rudak, Grażyna Rygał, Wacław Zawadowski, Główne idee programu nauczania matematyki w zreformowanym 3-letnim liceum
Konkurs Zadaniowy Grudziądz 2000

Zobacz także:
NiM nr 34
NiM nr 30
NiM nr 18
Archiwum NiMa

Czasopismo NiM nr 31/32

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 31-32, rok 1999

Plik PDF. Cz. I, cz. II

Spis treści:
Wacław Zawadowki, Nowe technologie zmieniają warsztat pracy zarówno nauczyciela, jak i nauczyciela języka polskiego
Wydarzenia
Agata Hoffmann, Milenijne pomyłki
Henryk Kąkol, Program nauczania matematyki z elementami informatyki w gimnazjum
Grzegorz Nicpoń, Letnia przygoda z matematyką
Czesław Wowk, Alfametyka
Alina Przychoda, Rok z Dawidem i Lyndonem
Marek Pisarski, Paweł Pisarski, Środowisko TI-83
Katarzyna Parcia, Kalkulator graficzny pomaga w rozwiązywaniu zadań
Maria Gorczyca-Ordysińska,  Katarzyna Sikora, Twierdzenia uczniów
Jadwiga Sulińska, Złota liczba i mozaiki Penrose'a
Krzysztof Mostowski, Magia liczb
Krzysztof Mostowski, Różne spojrzenia na pole trójkata
Jon D. Barrow (recenzja Wacław Zawadowski), Wszechświat a sztuka
Kazimierz Skurzyński, Uogólnianie
Marek Pisarski, Jak przygotować dobry warsztat

Zobacz także:
NiM nr 33
NiM nr 29
NiM nr 2
Archiwum NiMa  

czwartek, 12 grudnia 2013

Czasopismo NiM nr 29-30

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 29-30, rok 1999

Cz. I, cz. II, cz. III
Spis treści

Wacław Zawadowski, Nowa generacja przyjaznych kalkualtorów graficznych w szkole
Wydarzenia
Klemens Stróżyński, Matematyczne ścieżki w tekstach
Wacław Zawadowski, Pewnik i sceptyk
Krzysztof Mostowski, Wyobraźnia przestrzenna
Witold Pająk, Ciekawość nauczycielska
Joanna Stasch, Co robił diabeł w szkole?
Witold Pająk, Wspomnienia z Niemiec
Zofia Murzyn, Lekcja, która miała mieć całkiem inny przebieg
Z ukrytej kamery Davida Cain'a, Strumień świadomości
Marek Pisarski, Serfowanie na desce Galtona
Ireneusz Szubarczyk, O funkcjach, na które warto zwrócić uwagę
Krzysztof Mostowski, Wyobraźnia przestrzena po kartezjańsku
Maria Mędrzyska, Granie matematyką - karty funkcji
Grażyna Rygał, Konkurs matematyczny - Jeden z dziesięciu
Witold Pająk, Nauczanie przez dialog
Kazimierz Skurzyński, Kilka uwag na temat zadania - Rozkład Morina
Wiesław Janista, Sokołów Matematyczny
Listy
Rozmowy z Ann Kitchen
Piotr Zarzycki, Wszystkie twierdzenia małe i duże (9)
Tonący sześcian

Zobacz także:
NiM nr 28
NiM nr 27
NiM nr "-2"
Archiwum NiMa

Czasopismo NiM nr 28

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 28, rok 1998

Cz. I, cz. II
Spis treści
Wacek Zawadowski, Reforma 1999
Wacek Zawadowski, Kronika SNM
Gal Anonim, Liczymy na palcach
Marcela Dumont, Parabole edukacyjne
Krzysztof Mostowski, Rożek szcześcianu
Katarzyna Sikora, Jedno zadanie
Krzysztof Mostowski, Romby w prostokącie
Agnieszka Kozieł, Anna Rybak, Matematyka biologii
Joanna Ziółko, Klasówka z języka matematycznego
Harrie Broekman, Praca z nauczycielami
Harrie Broekman, Prosto od krowy
S. Janina Nejczar RSCJ, Matematyka w zakonie
Klemens Stróżyński, Głasnost'oceniania
Halina Juraszczyk, Jeszcze raz o kontroli
Wacław Zawadowski, Dyslekcja a dyskalkulia
Wacław Zawadowski - Recenzja książki, Banach, geniusz ze Lwowa
Jan Baranowski, Statystyka jako panaceum
Wacław Zawadowski - Recenzja książki, Pi razy drzwi
Dorota Kraska, IX Krajowa Konferencja SNM

Zobacz także:
NiM nr 29-30
NiM nr 27
NiM nr 0
Archiwum NiMa 


Czasopismo NiM nr 27

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 27, rok 1998

Cz. I, cz. II
Spis treści
Wacek Zawadowski, Warsztaty?? Pisz Pan ćwiczenia
Rozmowa z prof. Mirosławem Handke Ministrem Edukacji Nrodowej
Marek Legutko, Reforma Podstaw Programowych
Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego
Redakcja, Matematyczne kwalifikacje po polsku - To przedostatni juz taki egzamin
Redakcja, Matematyczne kwalifikacje po polsku - Badanie kompetencji
Praca zbiorowa, Egzaminy w klasie VIII w 1998 roku
Test Kompetencji ucznia - Matematyka klasa VIII
Test Kompetencji ucznia - Matematyka klasa VII
KO Kraków, Badanie kompetencji matematycznych uczniów klas VIII
KO Wrocław, Sprawdzian osiągnięć ucznia szkoły podstawowej z matematyki
Klemens Stróżyński, Badanie kompetencj
Wacek Zawadowski, Przypadek miasta A
Janek Baranowski, Tomografia szkoły
Tłumaczyła Danuta Bogocz, Matematyczne kwalifikacje po amerykańsku
Tłumaczyła Danuta Bogocz, Matematyczne kwalifikacje po  holendersku
Wacek Zawadowski, Zamiast podręcznika
Redakcja Matematyki 2001, Matematyka w limerykach

Zobacz także:
Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 26

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 26, rok 1998

Cz. I, cz. II




Spis treści
Wacek Zawadowski, Emancypacja Profesji
Zofia Waligórska, Wychowanie z matematyką
Witold Pająk, Nauczyciel matematyki - Władca czy partner
Witold Pająk, Zobaczyć siebie
Marek Legutko, Przeczytać siebie
Jerzy Szczepański, Matematyka a młotek Kiry Gałczyńskiej
Jan Swadźba, Pierwsza lekcja
Piotr Zarzycki, Konkurs z rozmową o zadaniach
Kazimierz Skurzyński, Układy równań z kalkulatorem graficznym
Anna Dubiecka, Marek Gaweł, Wykresy funkcji z kalkulatorem graficznym
Wacek Zawadowski, Jednak dobrze, że kalkulatory są...
Krystyna Dałek, Matura z kalkulatorem graficznym
Marek Legutko, Sportowe wynki matury z matematyki
Marek Pisarski, No i rozwiązaliśmy umowę
Jan Konior, Dlaczego uczyć czytania i redagowania tekstów matematycznych
Ludmiła Macedońska, Wyzwalanie aktywności matematycznej ucznia
Ewa Kopeć, Kompetencje absolwentów szkół średnich w zakresie mnożenia i dzielenia sposobem pisemnym
Beata Bugajska-Jaszczołt, Realistyczne podejście do procentów
Klemens Stróżyński, SETKĘ proszę!
Jerzy Szczepański, I Ty zostaniesz Mickiewiczem
Stefa Turanu, Parabole edukacyjne Marcela Dumonta
Piotr Jucha, Matematyczna przygoda Kubusia Puchatka
Bronisław Pabich, Zadanie z dużą nagrodą
Piotr Zarzycki - Wszystkie tierdzenia małe i duże (8)
Totalne permutacje
Wacek Zawadowski, Złote rozkłady dziesięciokąta
VIII Krajowa Konferencja SNM

Zobacz także:
Archiwum NiMa 



Czasopismo NiM nr 25

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 25, rok 1998

Cz. I, cz. II

Spis treści
Wacek Zawadowski, Pani Profesor Krygowska
Podstywy programowe kształcenia matematycznego dla nowego ustroju szkolnego
Weronika Jaśkiewicz, Standardy w kształceniu: problemy i perspektywy
Helena Siwek, Nasza Pani Profesor Zofia Krygowska
Marianna Ciosek, W poszukiwaniu rozwiązania zadania
Aleksandra Urbańska, "Byle co"?
Zdzisława Dybiec, Czy to jest oczywiste?
Agata Hoffmann, Lekcje z historią matematyki
Tomasz Gliszczyński, Matura z zastosowań matematyki
Tomasz Gliszczyński, Matematyka w modułach
Tomasz Masłowski, Maraton maturalny
Małgorzata Komar, Anna Rybak, Matematyka geografii
Andrzej Pelczar, Miedzy matematyką czystą a stosowaną
Witold Pająk, Jaka to figura?
Danuta Zaremba, Czarodziejska maszyna do mnożenia
Bert K. Waits, Franklin Demana (tłumaczyła Danuta Bogocz), Gdy kalkulatory graficzne są
Wacek Zawadowski, Miedzy oceną szkolną a dydaktyką - bliżej dydaktyki
Klemens Stróżyński, Szkolna statystyka
Piotr Zarzycki, Wszystkie twierdzenia małe i duże (7)
Kłopotliwe łamane,
Janek Baranowski (recenzje), Sztuka bez koturnu, Rozpłaszcie się


Zobacz także:
Archiwum NiMa 


Czasopismo NiM nr 24

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 24, rok 1997

Cz. I, cz. II



Spis treści
Krystyna Dałek, Kształcenie i doskonalenie nauczycieli niezbędnym warunkiem powodzenia reformy
Janusz Karkut, Nauczyciel matematyki może być prawie ideałem
Małgorzata Taraszkiewicz, Nauczyciel matematyki może nie być ideałem
Marek Pisarski, Nauczyciel matematyki może być lustrem
Marek Pisarski, Na to zawarliśmy umowę
Ireneusz Kawecki, Wiedza praktyczna nauczyciela matematyki
Barbarza Podobińska, Kazimiera Skałuba, Dobre oceny z matematyki w szkole średniej
Mark Bencjanowicz Wołowicz (tłumaczyła Emilia Wołodźko), Światło na końcu tunelu
Małgorzata Zytko, Panaceum na dolegliwości w nauczaniu matematyki
Klemens Stróżyński, Matematyczne barany
Klemens Stróżyński, Przyjazne Testy
Danuta Zaremba, O dzieleniu pieniędzy
Tomasz Szemberg, Matura z matematyki - obowiązek czy wybór
Tomasz Gliszczyński, Jak wygląda duża matura z matematyki w Anglii
Scottish Certificate of Educatuion
Witold Pająk, W poszukiwaniu wierzchołków parabol
Eugeniusz Jakubas, Matematyka i sztuka
Ewa Swoboda, Stefan Turnau, Elżbieta Urbańska, Interakcje na lekcji matematyki
Krystyna Dałek, Ułamki i wektory
Bronisław Pabich, Magiczny siedmiościan bez kleju
Jerzy Szczepański, O wyborach losowych czyli ile waży łut szczęścia
Jenek Baranowski, Obrona Matematyki
Janek Baranowski, Diamenty matematyki
Piotr Zarzycki, Wszystkie twierdzenia małe i duże (6)
O problemie Frobeniusa


Zobacz także:
Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 23

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 23, rok 1997

Cz. I, cz. II


Spis treści
Wacek Zawadowski, Standardy znaczy wzorce, dobre wzorce
Marek Legutko, Cenne kompetencje
Kenny Felder, Minus razy minus
Marek Pisarski, Wymagania dla moich uczniów
Witold Pająk, Graficznie czy algebraicznie
Krzysztof Omiljanowski, Liczby gościnne
Marek Legutko, Matematyczne portrety 1997
Klemens Stróżyński, Zużycie substancji liczbowej
Janusz Mulawa, Eksperyment
Dodatek - W poszukiwaniu Nowej Matury
Karta Badania Kompetencji - Wałbrzych 1997
Krzysztof Mostowski, Jeśli czworokąt jest wpisany w okrąg
Bronisław Pabich, Magiczny siedmiościan
Ewa Rucińska, Planowanie i organizacja pracy w grupie
Janusz Karkut, Mam proste pytanie
Tłumaczyła Danuta Bogocz, Test ze słuchu
Krystyna Burczyk, Czy istnieje idealna puszka?
Anna Rybak, Zadania matematyczne z codziennej prasy
Wace Zawadowski, Loga 2001
Krystyna Dałek, Indywidualizacja nauczania matematyki
Piotr Zarzycki - Wszystkie twierdzenia małe i duże (5)
Szwedzki samotnik

Zobacz także:
NiM nr 22
NiM nr 24
NiM nr 2 
Archiwum NiMa 
 

Czasopismo NiM nr 22

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 22, rok 1997

Cz. I, cz. II

Wacek Zawadowski, Standardy edukacyjne
Podstawa programowa dla edukacji matematycznej
Marek Legutko, Czytając Podstawę programową
Gustaw Treliński, Marek Legutko, Od kompetencji do standardów w edukacji matematycznej
Wacek Zawadowski, Edukacja matematyczna
Marek Legutko, Szkoła wobec ZMIAN
Redakcja, Ewolucja szkolnej matematyki na przykładzie zadania tekstowego o zysku drwala
Anna Rybak, Czy stosujesz Matematykę?
Klemens Stróżyński, Kompetencje i bezczelność
Wacek Zawadowski, Matura we Francji i na świecie
Tadeusz Witwicki, Dewaluacja matury
Marek Legutko, Krakowska matura
Harrie Broekmann, Na konkretach
Iwona Majchrzak, Wysokości trójkata w klasie V
Witold Pająk, Co to jest deltoid?
Krzysztof Mostowski, Marek Legutko, Jeśli czworokąt ma prostopadłe przekątne
Tłumaczyła Danuta Bogocz, Praca semestralna - pomoc dla ucznia i dla nauczyciela
Marek Pisarski, O pewnym sprawdzianie wyników nauczania
M. Placatka, Sprawdzian można pisać parami
Waldemar Górski, Ostry trening przed klasówką
Elżbieta Anna Tuska, Wiosna dla matematyki
Anna Mikuć, Matematyka bez łez
Jan Skowron, Segregatory zamiast zeszytów
Janek Baranowski, Pi razy drzwi
Wyniki Konkursu Matematyka 2001
Wszystko w głowie

Zobacz także:
NiM nr 21
NiM nr 23
NiM nr 1
Archiwum NiMa 

Czasopismo NiM nr 21

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 21, rok 1997

Cz. I, cz. II

Wacek Zawadowski, Zmienić akcenty
Podstawa programowa dla edukacji matematycznej
Marek Legutko, Matematyka dla każdego i dla wszystkich
Stefan Turnau, Interakcje na lekcji matematyki
Harrie Broekmann, Przecież sie zgadza!?
Maria Legutko, Roman Kosiński, Odkryj, sformułuj, udowodnij
Grzegorz Golec, Jacek Szuty, Zawody matematyczne inaczej
Andrzej Przanowski, Nie samą matematyką
Klemens Stróżyński, Kopie do boju
Dodatek - Nowa Matura
Próba matura XXI wieku w regionie Łódzkim
Matematyka 2001,
Wszystko w głowie
Arkadiusz Palczak, Indukcja, intuicja i komputer
Marek Pisarski, O liczeniu w głowie
Marcin Hauzer, Magiczne własności cechy podzielności
Jan Swadźba, Rodzinne rachowanie i kości do gry
Halina Juraszczyk, Spacery pomagają w dodawaniu i odejmowaniu
Danuta Zaremba, Nieporozumienie z przemiennością
Anna Rybak, Wojciech Sanejko, Stań na głowie -  złam zadanie
Piotr Szymaniak, Matma da się lubić
Piotr Zarzycki, Wszystkie twierdzenia małe i duże (4)
Twierdzenie Kopernika
Wiele pozostanie (po Michale Łysku)

Zobacz także:
NiM nr 20
NiM nr 22
NiM nr 0 
Archiwum NiMa  

środa, 4 grudnia 2013

Czasopismo NiM nr 20

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 20, rok 1996

Cz. I, cz. II, cz. III

Spis treści

Dokument MEN, Podstawy Programowe
Pracujemy RAZEM w grupach roboczych SNM
Jan Skowron, Matematyka w Szkołach Specjalnych
Marek Pisarski, O konieczności popełniania błędów
Lis Binns, Trudne litery
Maria Zamorska, Tangram w klasie VIII
Krzysztof Mostowski, Jak narysować sześcian i kulę
Krzysztof Mostowski, Odległość między skośnymi przekątnymi
Klemens Stróżyński, Świetnie! Mierny
Dodatek, W poszukiwaniu NOWEJ MATURY
Jerzy Szczepański, Kryteria oceny a postępy w matematyce
Dorota Szczepańska, Trzeba się uczyć techniki zdawania
Małgorzata Chmielewska, Helena Chłopek, Niezwykłe pierwiastki ze zwykłym kalkulatorem
Bronisław Pabich, Nowa konstrukcja stycznej do okręgu
Marek Legutko, Witek Pająk, Trójkąt opisany na kwadracie
Jerzy Szczepański, Na manowcach intuicji matematycznej
Jerzy Szczepański, Liczby Szymborskiej
Jadwiga Majewska, O mieszaniu chemii z matematyką
Janek Baranowski, W poszukiwaniu filozofii matematyki
Wiesława Szymborska, Liczby nadobowiązkowe... (cytat)
Piotr Zarzycki, Wszystkie twierdzenia małe i duże (3), Kwadraty magiczne

Zobacz także
NiM nr 1
NiM nr 5
NiM nr 19
NiM nr 21
Katalog NiM

Czasopismo NiM nr 19

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 19, rok 1996

Cz. I, cz. II

Spis treści

Program z Norwegii, Matematyczna edukacja u św. Mikołaja
Zespół, Lekcja z kreatorem
Lidia Kusion, Helena Siwek, Pokonać strach przed matematyką
Lech Kłosowski, Z liczydłem przez próg dziesiątkowy
Tage Werner, Weź kolejne liczby całkowite
Adam Michałowski, Angielska mała matura w Warszawie
Dodatek, w poszukiwaniu NOWEJ MATURY
Danuta Zaremba, Jak ułatwić rozumienie funkcji
Ludmiła Macedońska, Który podręcznik?
Zespół WOM Katowice, Jak wybierać podręcznik?
Jerzy Szczepański, Olimpiada na lekcji matematyki
Jerzy Szczepański, Czworościanie kręć się
Marek Legutko, Artystyczne ułamki okresowe
Janusz Karkut, Tak skracać nie wolno
D. i J. Szczepańscy, Matematyka w pejzażu szkoły
Witold Pająk, Nauczyciel matematyki - artysta czy...
Klemens Sróżyński, Z tablicą na ziemię (I)
Klemens Sróżyński, Z tablicą na ziemię (II)
Janek Baranowski, Młodzi i Matematyk
Wiesława Szymborska, Wiersz
Stefan Turnau, Piotr Zarzycki, Wszystkie twierdzenia małe i duże (2), Geometryczne przekładanki

Zobacz także
NiM nr 1
NiM nr 5
NiM nr 17
NiM nr 18
Katalog NiM

Czasopismo NiM nr 18

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 18, rok 1996

Cz. I, cz. II


Spis treści
Stefan Turnau, Unowocześnić nauczanie matematyki
Tony Gardiner, Rozwiązywanie problemów, czy klepanie zadań?
Eddie Gray, Davit Tall, Sukces i porażka w matematyce
Adam Płocki, Jaki uczyć rachunku szans bez szansy na sukces
Witold Pająk, Prawdopodobieństwo ukryte w komputerze
Klemens Stróżyński, Uważne czytanie i rachowanie szans na maturze
Teresa Winiarska, Matematyka na gruzach matury
Marek Legutko, Dojrzewanie do zmiany matury
Dodatek, W poszukiwaniu NOWEJ MATURY 
Witold Pająk, Kto się boi oceniania?
Janusz Karkot, Ocenianie z kryteriami
Jerzy Szczepański, Jaka będzie następna ocena? Czyli statystyka zamiast miłosierdzia
Tadeusz Marczewski, Nowa  „mała" matura na Litwie
Janusz Karkut, Matura  „po włosku"
Jerzy Szepański, W poszukiwaniu dowolnego trójkąta
Jan Skowron, Grupa  „Matematyka w szkole specjalnej"
O pewnym liczydle
Lech Kłosowski, Matematyka i ekologia
Małgorzata Chmielewska, Słodka algebra w klasie VI
Marta Zamorska, Papierowa algebra w klasie VIII
Piotr Zarzycki, Wszystkie twierdzenia małe i duże (1). Origami-trysekcja kąta

Zobacz także
NiM nr 1
NiM nr 5
NiM nr 17
NiM nr 19
Katalog NiM

Czasopismo NiM nr 17

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 17, rok 1996


Cz. I, cz. II, cz. III

Spis treści
Marek Pisarski, Humanistyczna edukacja matematyczna
Teresa Cetera i inni, O bardzo pozytywnych przeżyciach...
Wiersz, Polubić szkołę
Marek Legutko, Matematyczny analfabetyzm funkcjonalny
Janek Baranowski, Co z tym analfabetyzmem?
Monika Czajkowska, Być uczniem ze zdrowym rozsądkiem
Klemens Stróżyński, Ciemna materia liczb
Weronika Białkowska, Od wielokątów do cykloidy
Rozwiąż to zadanie bez pomocy rąk
Janek Baranowski, Geometria nieformalna na płaszczyźnie
Konkurs zadaniowy V  Zjazdu SNM w Pile
Jerzy Szczepański, Szczepionka przeciw ZZZ
Marcin Karpiński, Jacek Lech, Błędy i wypaczenia w konstruowaniu i ocenianiu zadań maturalnych
Komentarz w pracach maturalnych
Próba matury w Krakowie
„W poszukiwaniu Nowej Matury"
Edward Lesiak, Jaka ocena? 5 czy 4? 3 czy 2?
Witold Pająk, Sprawdzian z definicji
Eugeniusz Jakubas, Trzy rozwiązania zadania
Marek Legutko, Przygoda z komputerem
Marcin Hauzer, Trójkąty
Stefan Turnau, Weź Cabri w swoje ręce
Tadeusz Ratusiński, Kalkulator pomaga odkrywać twierdzenia
Anna Dubiecka, Zadania historyczne z kalkulatorem graficznym
Maciej Klakla, Ile lat żył ten Matematyk?
Tadeusz Ratusiński, Dowolne funkcje rosnące
Jerzy Szczepański, Czy to jajko można zjeść?
Janek Baranowski, Biblioteczka Podręczna
Janek Baranowski, Dziecko, Bóg i matematyka
Maria Zamorska, Kartka w kropki

Zobacz także:
NiM nr 16
NiM nr 18

Czasopismo NiM nr 16

Czasopismo "Nauczyciele i Matematyka", nr 16, rok 1995.

Cz. I, cz. II

Spis treści
The Mathematical Associaton, Dlaczego? Co? Jak?
Stefan Turnau, Quo vadis geometrya?
Harrie Broekmann, Agata Hoffmann, Sztuka użytkowa, czy sztuka dla sztuki?
Błękitna Matematyka - cytat
Bronisław Schoen, Święto Matematyki z Kangurem
Gustaw Treliński, Widzieć potrzeby 95%
Irena Szczepaniak, Czy masz dla mnie zadanie?
Tadeusz Marczewski, Mała Matura we Lwowie
Jan Anczyk, Porozmawiajmy o egzaminach
Józef Jankowski, Porozmawiajmy o maturze - dzisiaj i jutro
Dodatek, W poszukiwaniu NOWEJ MATURY z matematyki
Danuta Boniecka, Nowy typ zadań na maturze we Wrocławiu
Maria Dawidowska, Aleksandra Gębura, Poznański kompromis dla oceny pisemnej matury z matematyki
Zofia Miczek, Czym jest ocena dla ucznia, a czym dla...
Renata Uliasz, Dwupoziomowe sprawdziany z matematyki
Jerzy Szczepański, Zadania testowe w matematyce
Larry Denenberg, Koty i myszki z INTERNETU
Stefan Turnau, Chińczyk co trzy sekundy
Bronisław Pabich, Co to za bryła?
Dorota Szczepańska, Steinhauseria
Janek Baranowski, Geometria podpatrzona
Arkadiusz Lupierz, Geometria wykreślna w CABRI
Henryk Kąkol, List z Jeleniej Góry
Marek Legutko, Listy z Sulejówka i Krakowa
Marek Legutko, Twoje, moje, jej, jego - NASZE SNM
Janek Baranowski, Biblioteczka Podręczna
Janek Baranowski, Dwaj Panowie z matematyczną wyobraźnią
Klemens Stróżyński, HANNIBAL ANTE PORTAS

Zobacz także;
NiM nr 15
NiM nr 17