28 kwietnia 2016 roku, w gmachu Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej, podczas uroczystości zakończenia XVII edycji Powszechnego Internetowego Konkursu dla uczniów szkół średnich – Matematyka, ogłoszone zostały szczegółowe wyniki finału obecnej edycji Konkursu
oraz wręczono nagrody laureatom i wyróżnionym oraz ich nauczycielom.
Zdecydowanym zwycięzcą został Grzegorz Dłużewski, uczeń Liceum Akademickiego w Toruniu.
Drugie miejsce zajął Michał Łupiński z I Liceum Ogólnokształcącego w Łomży, a na trzeciej pozycji uplasował się kolejny uczeń toruńskiego Liceum Akademickiego, Tomasz Przybyłowski. Następne miejsca zajęli Wojciech Ciszewski z Suwałk, Jan Kociniak z Piotrkowa Trybunalskiego, Adam Jabłonowski z Warszawy i Tomasz Makowski reprezentujący liceum w Iławie. Zwycięzca oraz jego nauczyciel matematyki, prof. Henryk Pawłowski, odebrali główne nagrody czyli sprzęt komputerowy ufundowany przez Rektora Politechniki Warszawskiej.
W poprzedniej edycji Konkursu triumfował inny uczeń prof. Pawłowskiego z toruńskiego Liceum Akademickiego, Tomasz Kurzelewski.
W bieżącej edycji, która rozpoczęła się 24 listopada 2015 roku, wzięło udział ponad 2500 uczestników z całej Polski. Byli to uczniowie szkół z prawie
200 miejscowości. 144 najlepszych uczestników, którzy pomyślnie przeszli przez wszystkie etapy internetowe oraz półfinał zakwalifikowało się do finału Konkursu, który miał miejsce 16 kwietnia 2016 roku na Politechnice Warszawskiej.
W ciągu 3 godzin jego uczestnicy rozwiązywali 5 zadań stworzonych z myślą o tym by wyłowić uczniów obdarzonych prawdziwym talentem matematycznym.
Rozwiązanie wszystkich zadań finałowych w przeznaczonym na to czasie wymagało od finalistów stosowania niestandardowych metod i twórczych umiejętności. Zwycięzca Konkursu otrzymał 96 na 100 możliwych do zdobycia punktów. Stworzone przez niego rozwiązania niektórych zadań finałowych zadziwiły nawet doświadczonych matematyków. Wśród laureatów i wyróżnionych finalistów znalazło się 26 uczestników finału z najlepszymi wynikami. Uczestnicy finału Konkursu
to uczniowie szkół z 53 miejscowości z całej Polski, od Leżajska, przez Suwałki,
aż po Zieloną Górę i Szczecin.
Laureaci obecnej edycji Konkursu będą mieli zagwarantowany wolny wstęp na Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych, a wszyscy laureaci i wyróżnieni finaliści otrzymają w postępowaniu kwalifikacyjnym na dowolny inny wydział Politechniki Warszawskiej maksymalną liczbę punktów z matematyki. Już po raz szósty, Fundacja Rodziny Maciejko ufundowała, tym razem dwa, stypendia dla najlepszych laureatów Konkursu spoza dużego miasta, którzy podejmą studia na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej. Sponsorem konkursu jest Zibi CASIO, dzięki któremu laureaci otrzymują kalkulatory naukowe, a nagrody książkowe funduje Wydawnictwo Naukowe PWN. Konkurs uzyskał poparcie Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz został objęty patronatem Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki i Programu Interkl@sa. Patronat medialny sprawuje portal kierunkistudiów.pl. Od ubiegłego roku sponsorem Konkursu jest Fundacja mBanku, która już po raz drugi przyznała Wydziałowi Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej dotację na rozwój Konkursu. Dzięki otrzymanym środkom możliwe stało się stworzenie systemu informatycznego obsługującego nowy etap Konkursu – półfinał, rozbudowa bazy zadań, dalsza modernizacja platformy internetowej Konkursu oraz wdrożenie prac nad ujednoliceniem redakcji zadań konkursowych.
Organizowany od 1999 roku Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, głównie, lecz nie wyłącznie, klas maturalnych. Jego celem jest promocja młodych, utalentowanych matematycznie ludzi z całej Polski.
Jest to przedsięwzięcie skierowane przede wszystkim do uczniów z miejscowości odległych od dużych ośrodków, mające z jednej strony pomóc w przygotowaniu się do matury, a z drugiej zachęcić do studiowania kierunków ścisłych.
Konkurs składa się z trzech etapów rozgrywanych poprzez Internet, półfinału
oraz finału odbywającego się na Politechnice Warszawskiej. Dwa pierwsze etapy polegają na zaznaczeniu właściwych wariantów odpowiedzi w zadaniach otrzymanych ze strony internetowej Konkursu. Zadania są losowane ze specjalnej bazy opracowanej i stale uzupełnianej przez zespół matematyków z Politechniki Warszawskiej we współpracy z nauczycielami szkół średnich. Po zdobyciu określonej liczby punktów uczestnik przechodzi do następnego etapu W przypadku niepowodzenia może zacząć zabawę od początku, ponieważ do Konkursu można przystępować dowolną liczbę razy i w dowolnym momencie jego trwania.
W trzecim etapie, który trwał w tej edycji do 31 marca 2016 roku, uczestnik losował zestaw 10 zadań i przesyłał ich pełne rozwiązania. W tym roku nadesłano 211 prac. Spośród ich autorów wyłonieni zostali półfinaliści Konkursu. Półfinały odbywały się
w marcu i kwietniu na Politechnice Warszawskiej oraz w wytypowanych szkołach
na terenie całej Polski. W tym etapie, który rozgrywany był w obecnej edycji Konkursu po raz pierwszy, uczestnik musiał wskazać w ciągu 90 minut poprawne warianty odpowiedzi w 10 zadaniach wylosowanych ze specjalnie dla tego etapu przygotowanej bazy zadań. Osoby, które uzyskały w półfinale co najmniej połowę możliwych do zdobycia punktów awansowały do finału.
Większość zadań konkursowych nie wykracza swoją tematyką poza zakres treści programowych szkoły ponadgimnazjalnej. Nie są to jednak typowe zadania szkolne. Ich poziom trudności wzrasta wraz z etapem, a rozwiązania często wymagają niestandardowego wieloetapowego rozumowania oraz umiejętności twórczego myślenia.
Więcej informacji, zadania finałowe, regulamin, szczegółowe relacje
z poprzednich edycji Konkursu oraz zdjęcia można znaleźć na stronie: http://www.konkurs.mini.pw.edu.pl
Gratulacje dla laureatów!
OdpowiedzUsuńhttp://www.ecotechnik.pl